Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byråer hänger löst när Electrolux omorganiserar

Publicerad: 7 Januari 2009, 04:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Mats Rönne och Vendela Hägges försvinner när Electrolux strukturerar om, men den svenska marknadsavdelningen påverkas inte, enligt presstalesmannen Mattias Rådström. Samtidigt får print och tv stryka på foten när företaget styr om till mer fokus på pr och webb.


Som Dagens Media tidigare berättat stuvar Electrolux huvudkontor om sin marknadsavdelning. Då får den europeiske mediechefen Mats Rönne kliva åt sidan, tillsammans med den europeiske varumärkesdirektören Vendela Hägge.

- Vi har en ny marknadschef för Europa som vill centralisera marknadsinsatserna i regionen. Fler chefer ska sitta på vårt huvudkontor i Bryssel och då är det naturligt att det får konsekvenser för en del personer som tillhört den europeiska organisationen men suttit i Sverige, säger Mattias Rådström, presstalesman på Electrolux.

Enligt Mattias Rådström påverkar den europiska omorganisationen inte sammansättningen av den svenska marknadsavdelningen, som leds av den nordeuropeiske marknadschefen Martin Hedström.

Men nu kommer direktiv från Bryssel om hur företagets kommunikation ska se ut under 2009.

- Det finns en önskan om att samordna insatserna. Det kan handla om färre initiativ, som dock blir större. Det finns också en uttalad ny strategi om att söka sig mer mot icketraditionella medier, som pr och online.

Det kommer att ske på bekostnad av stora print- och tv-kampanjer, säger han.

- Vi ska inte sluta att annonsera i tv och print, men det blir ökat fokus på icke-traditionella medier, säger Mattias Rådström.

Electrolux upphandlar för närvarande webbyrå för Europa. Bolaget jobbar också med Lowe Brindfors och mediebyrån Zenith. Huruvida omnstruktureringen på marknad påverkar byråsamarbetena är enligt Mattias Rådström "för tidigt för att säga".

Hur blir Electrolux mediebudget 2009 jämfört med 2008?

- Det är också för tidigt att säga. För oss är det viktigt att fortsätta att bygga ett starkt varumärke. Samtidigt påverkar produktlanseringar marknadsföringen, så det beror lite på vilka nya produkter vi har.

Mats Rönne säger till Dagens Media att han inte har hittat en ny tjänst.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.