Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Byggnads skapar lagkänsla

Publicerad: 19 November 2008, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Det senaste året har fackförbundet Byggnads tappat en tiondel av sina yrkesverksamma medlemmar. I dag startar en värvningskampanj för att få tillbaka dem. <b>Lyssna på radioreklamen på Dagensmedia.se.</b>


Byggnads värvningsannons. Kampanjen har sporttema, med payoffen "Bli en i laget - nu pågår värvningar inför nästa säsong". Idrottsreferensen är tydlig även i radioreklamen, som är utformad som ett sportreferat.

- Målgruppen är sportintresserad, och på arbetsplatserna finns känslan av att vara del i ett lag, säger Matz Larsson, kommunikationschef på Byggnads.

Värvningskampanjen, signerad Bob Reklambyrå, startar i dag i radio, press och utomhus. Medievalet är resultatet av en nygjord undersökning av målgruppens medievanor, som genomförts tillsammans med Byggnads mediebyrå Adon.

- Byggnadsarbetare åker mycket bil och lyssnar på radio både i bilen och på jobbet. De läser mycket om sport, men även Illustrerad vetenskap som vi tydligen är det första fackförbundet som annonserar i, säger Mats Larzon.

Kampanjen pågår fram till jul. Nästa år blir det en fortsättning i en annan version tillsammans med Malmöbyrån Studio Total.

- De ska lyfta fram värdet av att vara fler än en genom olika aktiviteter som ska skapa snackisar som uppmärksammas i bloggar och gärna även i medier.

Exempel på aktiviteter är att Byggnadsmedlemmar får gratis Aftonbladet i Pressbyrån eller får gå in gratis på travet, vilket uppmärksammas på olika sätt.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.