Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Butiks-tv-bolag går samman om reklamförsäljningen

Publicerad: 19 Februari 2008, 15:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

De två butikstv-företagen Q-vision och RTV, som ägs av Expressen, inleder ett försäljningssamarbete. Syftet är att tillsammans kunna erbjuda tv-exponering i fler butiker på ett större antal orter.


- Om samarbetet går bra så kommer vi att utveckla det, men det är inte tal om att gå ihop eller köpa upp varandra, säger Ola Nilsson, försäljningschef på Q-vision.

Bolagen är i viss mån konkurrenter men vänder sig idag till olika typer av kunder. Q-vision har sina skärmar placerade vid kassalinjen och RTV har skärmar både i butiken och vid kassalinjen.

- RTV säljer främst reklam till dagligvaruannonsörer som vill synas inne i butiken med sina produkter, medan våra annonsörer är lokala aktörer som ser oss som en mediekanal bland andra. Vi upptäckte att våra kanaler passar bra ihop och att vi tillsammans får en starkare produkt, fortsätter Ola Nilsson.

Q-vision har i dag tv-skärmar i omkring 220 butiker på 80 orter i Sverige, bland annat Axfood-kedjorna Willys och Hemköp. RTV sänder butiks-tv i 78 butiker till exempel i City Gross, Coop Forum och Ica Maxi.

- Våra kunder är nästan uteslutande riksannonsörer medan Q-vision har varit duktigare på att sälja lokalt. I och med samarbetet kan de lokala annonsörerna synas i fler butiker på samma ort, säger Viktor Sylvan, försäljningschef på RTV.

Samarbetet har nyligen kommit igång.

- Vi har börjat med ett par pilotkunder som vi ska utvärdera, men vi kommer säkert att hitta en form som gör att man kan köpa annonsering i båda kanalerna, säger Viktor Sylvan.

RTV hade en omsättning på 16 miljoner kronor under 2006, men vill inte uppge förra årets omsättning. Q-vision omsatte omkring 25 miljoner kronor både under 2006 och 2007. Företaget har en budget på 40 miljoner för i år, enligt Ola Nilsson.

- Vi tror på en så stor tillväxt eftersom butiks-tv är en starkt växande bransch. Vi har också digitaliserat vår produkt och bytt ut skärmarna. Nu uppdateras allt centralt, säger han.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.