Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Butik marknadsför dyr kollektion från H&M

Publicerad: 2 Oktober 2001, 04:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:21

Dyrare kläder med bättre kvalitet är ett nytt koncept för H&M. Men den nya guldlinjen kommer inte att lyftas fram i någon extern marknadsföring.


56 utvalda butiker inom Hennes & Mauritz-koncernen har redan, eller är i

dagarna på gång att få, den nya kollektionen med dyrare, bättre och mer

välkoordinerade kläder. Ett test för att se om H&M är rätt kanal för den typen

av kläder.

- Kollektionen hängs successivt in i övriga utbudet. Någon lansering kommer vi

inte att göra utan i det här fallet är vårt viktigaste medium butiken, säger

Jörgen Andersson, global marknadschef för Hennes & Mauritz.

Varför gör ni inget väsen av detta?

- Vi ser det som ett komplement till den övriga kollektionen och det är inte

mer dramatiskt än så. Sedan får vi se på försäljningen och utläsa om vi bör

göra ytterligare insatser eller om butiken räcker för att lyfta fram klädlinjen.

Kollektionen har inget namn men skiljs från övriga kläder i butikerna genom en

guldfärgad etikett.

- Vi var i behov av kläder som riktar sig till kunder som har andra krav på

koordination och kvalitet än de plagg vi kunde erbjuda. Färger och material ska

möjliggöra ett garderobstänk, kläderna ska kunna bäras ihop med andra

förutsättningar än vad vi kunnat erbjuda tidigare, säger Jörgen Andersson.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.