Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Budgeten: Gratistidningarna jublar men TU är missnöjt

Publicerad: 16 April 2007, 09:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Tidningsutgivarnas vd Barbro Fischerström gläds med de tidningar som efter regeringens beslut undantas från reklamskatten. Men hon är starkt kritiskt till att regeringen inte tog bort reklamskatten i sin helhet.


- Det är bra att regeringen fortsätter med avvecklingen av reklamskatten och det kanske finns viss rim och reson med att avvecklingen sker stegvis. Men jag är inte nöjd med att budgeten inte omfattar någon avsiktsförklaring för den fortsatta avvecklingen av reklamskatten. Regeringen borde informera om sina planer för nästa steg av avvecklingen, rimligtvis att hela reklamskatten försvinner från och med 2008, säger Barbro Fischerström.

Vilka slutsatser drar du av att de inte gör det?

- Jag vet inte vad jag ska tro om det. Men man kan konstatera att avvecklingen har dragit ut länge på tiden, sedan riksdagens beslut från 2002 om att reklamskatten ska slopas.

Enligt förslaget vill regeringen befria gratistidningar och tidskrifter från reklamskatt.

- Jag gläds med dem som slipper att betala reklamskatt hädanefter, men förändringen innebär att det skapas nya problem och orättvisor på marknaden. Efter beslutet ska endast ett fåtal tidningar betala reklamskatt. Det är orimligt att skatten bara drabbar ett litet antal, och dessutom de största tidningarna som sysselsätter störst antal människor. Särskilt från en regering som anser sig stimulera skapandet av jobb. Det enda vettiga är att ta bort reklamskatten helt, säger Barbro Fischerström.

Gratistidningarnas förenings ordförande Matz Hammarström är jublande glad åt regeringens beslut. Nu kan föreningen släppa sin långdragna kamp mot reklamskatten och prioritera andra frågor. Framöver vill föreningen hjälpa till med att stärka kvaliteten på landets gratistidningar.

- Hittills har reklamskatten tyvärr varit den mest prioriterade frågan för oss, men nu ska vi prioritera att hjälpa våra medlemmar att utveckla sina tidningar och ta ett större publicistiskt ansvar. Konkurrensen är stenhård och en viktig roll för oss som förening är att hjälpa medlemmarna att följa med i utvecklingen, säger Matz Hammarström.

På kort sikt tror Matz Hammarström att regeringens beslut kommer innebära att gratistidningarna får möjlighet att rekrytera fler journalister.

- Många av våra medlemmar har inte så många journalister som de behöver och har inte haft möjlighet att ta ett tillräckligt stort publicistiskt ansvar.

Enligt förslaget i budgeten ska alla periodiska publikationer som har "karaktär av dagspress, populärpress eller fackpress" från och med den 1 januari 2007 få samma lägre beskattning och högre grundavdrag som sedan den 1 januari 2006 gäller för allmänna nyhetstidningar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.