Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bromsat ras för platsannonsering

Publicerad: 3 April 2002, 12:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

TCOs platsannonsindex som mäter antalet orubricerade platsannonser i 16 dags- och facktidningar varje månad visar svaga tecken på en ljusning.


I februari i år låg platsannonseringen på en 32 procent lägre nivå jämfört med föregående år. För månaderna oktober till januari låg nedgången på dryga 40 procent vilket visar att den kraftiga tappet har blivit mindre kraftigt.

- Man kan alltid hoppas på att det är en början, men man ska komma ihåg att det fortfarande är en lång väg kvar till noll, alltså ingen minskning alls, säger Olle Berglund som är nationalekonom på TCO.

- Det allmänna annonseringen hänger ihop med den allmänna konjunkturen. Arbetsmarknaden kommer sent i cykeln medan annonsmarknaden ligger tidigt. Kanske kan vi efter sommaren märka av en större uppgång, säger Olle Berglund.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.