Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bröderna ska tonsätta varumärken

Publicerad: 17 januari 2014, 05:46
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Johan och Niklas Angergård startar Brand Audio Management. "Det finns en enorm potential för många företag att stärka sina varumärken genom att se över sin ljudprofil", säger Johan Angergård.


I december bildade bröderna Brand Audio Management, BAM!, som främst ska arbeta med audio branding - ljudsättning av varumärken.

– De flesta företag har bra koll på hur deras varumärke ser ut numera. Däremot vet få hur varumärket låter, trots att det du hör påverkar dig ungefär lika mycket som det du ser, säger Johan Angergård till Dagens Media.

Brodern Niklas Angergård:

– Jag är med på ett hörn för att jag helt enkelt tycker att det är en briljant idé. Många företag spenderar väldigt mycket tid, pengar och brand book-sidor för att ge riktlinjer för hur varumärket ska framställas visuellt. Ljud behandlas däremot oftast väldigt styvmoderligt.

Vad är det svåraste med audio branding?

– Idag är det så nytt att det är svårt att se annat är väldiga möjligheter. Däremot tror jag att det kan bli svårare att hitta en genuint unik och egen ljudprofil som inte riskerar krocka med andras om tio år när de flesta större varumärkena har skapat sig en egen ljudvärld, säger Johan Angergård.

Brodern Niklas har lång erfarenhet av reklam. Han grundade Storåkers McCann, och har därefter bland annat arbetat som marknadsdirektör på Telia. Idag är han varumärkes- och marknadschef på Klarna.

Johan är ekonom och musiker och har bland annat spelat i Acid House Kings och Club 8, och driver skivbolaget Labrador. Han har även jobbat med musik i film- och tv-produktioner som Marie Antoinette, 90210 och Greys Anatomy. Samt med reklammusik för bland andra Nike, Volvo och Apollo.

Har Brand Audio Management några kunder?

– Vi arbetar med ett välkänt varumärke inom mediebranschen och har ett flertal diskussioner igång med ledande nordiska varumärken, säger Johan Angergård.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev