Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Brittisk shoppingsajt utmanar Passagen

Publicerad: 21 September 1999, 04:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:32

Det brittiska företaget Spot-on har utsett Sverige som testland för sin nya handelssajt. Sajten heter Dagensklipp.nu och ser handelsplatser som Passagen och Netbonus som sina konkurrenter.


- Spot-on ser Sverige som en testmarknad för affärsidén. Det rör sig om en full

satsning, säger Lars Lundbeck, marknadschef på Dagensklipp.

Affärsidén är att erbjuda en handelsplats för konkurrerande leverantörer inom

olika produktområden. Troligen finns både golf och mobiltelefonhandlare med

från start. Intäkterna ska hämtas från företagen som säljer produkter på sajten.

Alla sajter som fungerar som handelsplatser är konkurrenter, enligt Lars

Lundbeck och nämner både Netbonus och Passagen.

- Vi lägger aldrig upp en produktgrupp utan att ha minst fem annonsörer. Det

skiljer oss från Netbonus.

Passagen är mest en länksamling, enligt Lars Lundbeck.

- Där länkas du till olika sajter och tappar möjligheten att jämföra mellan

annonsörer som konkurrerar med varandra.

På Dagensklipp ska finnas en avdelning för handel i vanliga butiker.

Sajten blir öppen för alla. Dock ska storföretag, som Telia, kunna erbjuda sina

anställda en särskild VIP-del av sajten med extra fina erbjudanden.

På Dagensklipp.nu ska det också finnas möjlighet att banner-annonsera.

Dagensklipp sjösätter en lanseringssajt denna vecka. Därefter följer en

kampanj främst i print och på Internet under oktober som ska krönas med ett

stort event slutet av november som "kommer att uppmärksammas", enligt Lars

Lundbeck.

- Målet är att bygga ett varumärke som folk söker sig till. Men vi gör inte som

Spray som lägger ned miljontals kronor på olika kampanjer.

Svensk VD för Dagensklipp är Ingmar Castenland, som tidigare har jobbat med

resesajten Bokningsbolaget. Marknadschefen Lars Lundbeck har ett förflutet som

managementkonsult. Spot-on ägs av både brittiska och svenska placerare, enligt

Lars Lundbeck.

Han vill dock inte berätta vilka de är eller vilka affärsmål som Dagensklipp

har. Lars Lundbeck räknar med 100.000 besökare under december månad.

Sajten med tillhörande kampanj tas fram av reklambyrån Graceland.

Uppskattningsvis rör det sig om en satsning på flera miljoner kronor.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.