Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Brittisk portalbyggare in i Sverige

Publicerad: 14 September 1999, 12:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Brittiska Internetleverantören X-Stream öppnar idag en portal och erbjuder gratis Internet i Sverige.Konkurrenterna är Spray, Utfors och andra leverantörer av gratis Internet.


- Målet är att bli bland de tre största Internetleverantörerna i Skandinavien,

berättar Stefan Waldeck, Nordisk försäljningschef på X-Stream.

Idag lanserar X-Stream en paketlösning med gratis Internetanslutning, e-post

och möjlighet att ta emot fax och röstmeddelande via nätet. Programvaran kan

fås antingen på CD-romskiva från en Onoff-butik eller laddas ner från portalen

www.x-stream.se.

När programvaran installeras måste användaren fylla i en profil och uppge bland

annat intressen och demografiska förhållanden.

Annonsörerna har möjlighet att välja ut vilka användare som annonsen ska rikta

sig till, och annonsera med en så kallad streamingbanner som följer användaren

hela tiden under surfandet. Streamingbannern finns från början med i

programvaran. Programvaran innehåller en särskild list som är integrerad med

webbläsaren där det finns möjlighet för annonsörer att lägga upp länkar,

knappar och shoppingerbjudanden.

X-Stream säljer även traditionella bannerplatser på sin portal som är en svensk

version av den portal som funnits i Storbritannien sedan drygt ett år tillbaka.

Portalen innehåller bland annat nyheter från expressen.se, spel, tävlingar,

chat och olika nyhetsgrupper. I ledningen för webbredaktionen kommer Mikael

Ågren som tidigare varit redaktionschef för Torget.

Hittills är de flesta annonsörer utländska aktörer som Amazon, DVD Street och

Audio Street.

X-Stream planerar omfattande mediesatsningar bland annat på Internet och i

print som ska dras igång i oktober, men hur stor satsningen är vill inte Stefan

Waldeck avslöja.

- Men de är stora. Vi räknar med att få ett par hundra tusen användare under

första året, så det är ingenting vi lämnar åt slumpen, säger han.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.