Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Britter ansiktslyfter Kalle

Publicerad: 3 April 2007, 08:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

Abbas 50-åring Kalles Kaviar får en uppfräschning. Bakom omgörningen står Landor Associates som även gjorde om Abba-loggan för drygt två år sedan.


- Vi har ett sortiment som vuxit ordentligt och vi ville göra de olika varianterna tydligare, säger Magnus Holmström, marknadsdirektör på Abba Seafood.

De nya tuberna har fått tydligare färgmarkering för att visa vilken smak de innehåller. Kalle själv har också fått en ansiktslyftning. Han har bland annat fått lite piggare ögon och smörgåsen med kaviar som fanns på de gamla tuberna är borta.

Bakom omgörningen står den Londonbaserade byrån Landor Associates som även gjorde om Abbas logotyp för 2,5 år sedan. Senast Kallestuberna gjordes om var 1998.

Påsken är en viktig tid för kaviarförsäljningen säger Magnus Holmström och det är ingen tillfällighet att de nya tuberna kommer nu. Samtidigt rullar en reklamfilm i bland annat TV3 och TV4, där en av de nya tuberna lyfts fram. Filmen ska gå den här och nästa vecka.

Abba har också passat på att lanserat en ny sajt, Kalles.se.

- Vi har tidigare haft olika kampanjsajter men nu har vi skapat en gemensam sajt som vi ska använda framöver, säger Magnus Holmström.

På sidan finns bland annat ett äggspel och möjligheter att rita sin egen Kallestub. Bakom sajten står Forsman & Bodenfors.

I samband med att de nya tuberna kommer ut i butik ska även butiksinredningen bytas ut mot den nyare Kalle. Några kampanjer i butik är dock inte inplanerade.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.