Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Brindfors-ad startar glossigt gaymagasin

Publicerad: 27 Maj 2008, 03:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Modefotografen Benjamin Falk och Lowe Brindfors-adn Jake Rydqvist lanserar Dorian Magazine i pappersform. Ambitionen är att bli ledande på mode för killar, gay som straight.


- Vår målgrupp är early adopters, gaykillar i mental ålder på 20-45. Vi utgår ifrån att alla våra läsare kan de varumärken vi skriver om inom mode, smink och livsstil. Vi vill bli ledande inom killmode överhuvudtaget, inte bara gaymode, säger Benjamin Falk, som blir chefredaktör.

Dorians första nummer trycks i 15.000 exemplar och distribueras via Interpress. Dorian ska lanseras med egna ställ i alla pressbyråer i Sverige den 22 juli, tre dagar före Europride. I år kommer tre nummer.

- Men tanken är att öka utgivningen till en gång i månaden 2009. Det beror lite på hur marknaden ser ut, säger Benjamin Falk.

Och hittills har den sett bra ut, säger han.

- Vi har en packningsgrad på 30-35 procent. Annonsörerna är allt från bilmärken till champagne och hår.

Hälften av innehållet är livsstilsorienterat. 20 procent blir skönhet och 30 procent mode. Dorian har tidigare funnits på nätet, med webb-tv-innehåll.

Konkurrerar ni med QX?

- Absolut inte. QX gör politiserad tidning som driver htb-frågor. Vi skriver om hur du bejakar dig själv och hur du lever det goda livet. Vi gör undersökande journalistik också, men inte om politik utan kanske om sex istället.

Vilka tar ni annonspengar ifrån då?

- Mediebyårerna säger Bon och King. Men vi har en hel del annonsörer som aldrig skulle annonsera i de tidningarna, och tvärtom. Vi har företag som antingen har riktade annonser till gaykillar eller som vet att deras kundkrets består av en hög andel gaykillar. De företagen har inte haft någonstans att annonsera, fram till nu.

Benjamin Falk startade modeagenturen People with Attitude på 90-talet och har sedan dess arbetat främst som modefotograf. Jake Rydqvist, som blir kreativ chef, har varit moderedaktör på Stureplan och är för närvarande ad på Lowe Brindfors.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.