Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bravida, Nordea, Telia och Uniflex sponsrar OS i SVT

Publicerad: 8 Augusti 2008, 06:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Bravida, Nordea, Telia och Uniflex sponsrar SVTs OS-sändningar, som omfattar över 700 timmar. Public service-företaget vägrar att uppge hur mycket sponsorerna betalar för exponeringen - men det rör sig om över 4 miljoner kronor per sponsor.


SVT visar mer än 700 timmar OS i SVT1, SVT24, på webben och i SVT Play. Det är de mest omfattande OS-sändningarna i SVTs historia.

Direktsändningarna pågår mellan klockan 03.00 och 18.00 varje dag - och annonsörerna som har betalat miljonbelopp för att synas i samband med sändningarna är Bravida, Nordea, Telia och Uniflex.

Rolf Porsborn, sponsringschef SVT, vill inte avslöja hur mycket sponsorerna har betalat.

- Det är en affärshemlighet, det säger vi inte.

Varför inte?

- Vad rättigheter kostar och vilka intäkter vi får på sponsring, det säger vi inte. Det enda som är offentligt är de totala intäkterna över hela året, det står i vår årsredovisning.

SVT, som har anklagats av TV4 för att dumpa priserna på sponsring, får in mellan 30 och 50 miljoner kronor per år i sponsringsintäkter.

För två år sedan lade SVT ut all sponsringsförsäljning på säljbolaget Morespace, som drivs av den tidigare TV4 Sverige-säljchefen Lars Odbjer.

Lars Odbjer har tidigare i år berättat för Dagens Media att det kostar 4,2 miljoner kronor att sponsra Peking-OS i SVT. För det får sponsorn 380 billboardexponeringar.

- Från början räknade vi med 280 billboardexponeringar men nu när SVTs programplanering är klar mer i detalj kan vi konstatera att det snarare handlar om cirka 380 stycken, sa Lars Odbjer till Dagens Media, och fortsatte:

- De cirka 140 miljoner tittarkontakter vi räknade med från början har också ökat väsentligt. Med lite enkel matematik kan vi inse att kontaktkostnaden är väldigt låg.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.