lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Branschprofilerna hyllar valet av Alice Bah Kuhnke

Publicerad: 3 oktober 2014, 07:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:26

Komms vd Jessica Bjurström, reklamaren och entreprenören Monica Born, och Dobermans vd Lisa Lindström har alla jobbat med Alice Bah Kuhnke – och de öser beröm över nya kulturministern.

Ämnen i artikeln:

Alice Bah Kuhnke

FS

Fredrik Svedjetun

fredrik@dagensmedia.se



DT

Dante Thomsen


Alice Bah Kuhnke har stor erfarenhet från medie- och kommunikationsbranschen i Sverige. 2007 vann hon ett guldägg – reklambranschens finaste pris – som generalsekreterare för Rättvisemärkt, och hon har suttit i digitalbyrån Dobermans styrelse.

Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer, är lyrisk.

– Gud vad roligt, vilken glädje! Hon är vansinnigt bra, säger Jessica Bjurström till Dagens Media.

Hon jobbade tillsammans med Alice Bah Kuhnke på TV4 där den nya kulturministern hade egna showen "Alice Bah".

– Hon var ju en programledare som också var en del av redaktionen, hon var så närvarande och engagerad från att hon var väldigt ung. Hon hade ett genuint intresse och det är så roligt att se. Vi känner inte varandra bra, men vi var arbetskamrater och hon var inte bara programledare, hon var redaktör, säger Jessica Bjurström.

Vad tror du om henne som kulturminister?

– Jag är övertygad om att hon med sitt genuina intresse för kulturfrågor kan sätta kulturen i en samhällskontext, och även i en historisk kontext. Det är vansinnigt viktigt. Aldrig förr har kulturen varit så viktig för att förstå vad som händer i samhället.

Vilka frågor hoppas du att hon ska driva?

– Det är alldeles för tidigt att säga. Vi har alltid haft våra nötter vi vill knäcka, men man kommer att se saker och ting i nya ljus nu så ja vill gärna avvakta innan vi går ut och säger att det här är det viktigaste. Jag har varit tydlig med att det vi håller på med är mer en del av en industri än kultur. Den kulturella delen finns i vår verksamhet, men vi har till syfte att tjäna pengar.

Copywritern och entreprenören Monica Born var med och vann guldägg med Alice Bah Kuhnke 2007, då Born jobbade på reklambyrån Storåkers McCann.

Hon fick ett mycket gott intryck av Alice Bah Kuhnke.

– Jag minns när hon var uppe och gjorde en föreläsning hos oss på Storåkers. Jag fick ett härligt intryck av henne. Hon kändes som en otroligt driven person, väldigt utåtriktad och samtidigt ödmjuk, säger Monica Born till Dagens Media, och fortsätter:

– En sak satte sig. Det var när Alice berättade att hennes föräldrar alltid sa till henne, när de lade henne på kvällen när hon var liten, att ”du kan bli vad du vill när du blir stor”. Det verkar ha gett resultat. Hon gav mig ett bra föräldraråd där.

Lisa Lindström är vd på digitalbyrån Doberman, som värvade Alice Bah Kunhke till sin styrelse i september 2011. Hon är lika överraskad över nyheten som resten av Sverige.

– Å andra sidan så tänker jag att det här är helt rätt, det var menat att det skulle bli så här. Det ligger helt i linje med vad hon borde göra, kanske kom det lite tidigare än vad jag trodde, säger Lisa Lindström till Dagens Media.

Hur var hon att arbeta med i styrelsen?

– Hon är oerhört målmedveten, påläst, modig och nytänkande. Hon är bra på att flytta perspektiv och utmanade mig jättemycket i vår styrelse.

Hade ni några tvister?

– Nej, inga tvister direkt. Men Alice är bra både på att heja på och hylla och på att ställa krav. Det närmaste vi har kommit till en tvist är att hon har utmanat mig i att fortsätta ha höga mål och aldrig svika en större idé om en förändring. Det är ju ingen tvist men det är att ställa krav. När andra känner att vi borde nöja oss då nöjer sig inte Alice.

Lisa Lindström berättar också en anekdot från när Alice Bah Kunhke presenterades för Dobermans medarbetare.

– Hon höll ett brandtal som jag skulle säga är bland den bästa storytellingen jag har sett.

Vad handlade det om?

– Det handlade om hur man gör en resa i ett land och Alice pratade om vikten av våra berättelser och var vi kommer ifrån. Hur betydelsefullt det är att vi berättar för varandra var vi kommer ifrån eftersom att vi då får en mycket större förståelse för varandra. Hon berättade om sitt liv helt enkelt.

Hur blir hon som kulturminister tror du?

– Jag tror och hoppas att hon kommer att fortsätta utmana. Eftersom att jag vet att hon är otroligt driven tror jag hon kommer fortsätta ett medvetet arbete med att stärka kulturen i Sverige.

– Jag tyckte att man hörde det lite i Stefan Löfvens tal. Han pratade om demokratisk tillväxt med kultur och det kommer Alice att kunna driva. Det har hon inte minst visat genom sitt arbete i Ungdomsstyrelsen.

För branschen är det kanske inte heller en nackdel att hon vunnit ett guldägg och suttit i styrelsen för en digitalbyrå?

– Jag tror att det är jättebra för vår bransch eftersom att Alice, genom att ha varit med i vår styrelse, är väldigt inläst på vilka utmaningar som mediebranschen står inför. Hon kan digitalt och förstår de stora förändringsprocesserna som vi står inför.

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev