Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- Branschen måste själv ta ansvar för etiken

Publicerad: 4 maj 1999, 08:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:34

Mera samverkan mellan annonsörer, mediebyråer och reklambyråer. Mindre myndighetsinblandning. Då kan branschen själva klara frågor om till exempel etik. Det tror Erik Strand, marknadschef på SAS, och ny styrelseordförande för annonsörföreningen.


Varför tackade du ja till ordförandeposten?

- Därför att jag tycker att annonsörsföreningens arbete är oerhört viktigt. SAS

är en av de största annonsörerna i Sverige och det är viktigt att kunna vara

med och påverka. Dessutom blir reklammarknaden allt mer komplex. Det kommer nya

medier, Internet är ett exempel. I och med det blir annonsarbetet allt

viktigare.

Vad kan du tillföra föreningen?

- Dels att jag har suttit i föreningen i tre år och att jag har jobbat med den

här typen av frågor. Sedan har jag också god personkännedom om folk i branschen.

Vad är det första du tänker göra som ordförande?

- Det finns inget behov av någon revolutionerande förändring. Jag följer den

linje som är satt sedan tidigare, den har fungerat. Men jag kommer nog att

jobba för ett ytterligare engagemang för ökad samverkan i branschen. En ökad

samverkan mellan mediebyrå, reklambyrå och företag skulle utveckla branschen.

Redan idag samverkar man inom branschen, varför behöver det samarbetet

intensifieras?

- Tendensen är att det blir fler och fler ingredienser av myndighetskaraktär i

branschen. Könsdiskriminerade reklam, till exempel. Det finns redan lagar om

det och det behövs inga fler. Branschen får se efter sig själv istället. Vi kan

ta större ansvar för det vi gör själva, utveckla en etik. Vi kan diskutera

frågor som barnreklam och könsdiskriminering mer intensivt.

Vad gör annonsörföreningen egentligen?

- Vi erbjuder en mängd utbildningar för företagen. Vi är en part i ett avtal

mellan organisationerna för reklam- och mediebranschen, det handlar om hur vi

sköter spelreglerna mellan oss. Så deltar annonsörföreningen i olika former av

etiska råd med myndigheter.

Kommer föreningen att ändra inriktning?

- Nej, vi kommer bara att förstärka den inriktning vi har för att göra

branschen bättre vad gäller etik och att vi ska ta ett större ansvar för det

själva.

Vilken blir annonsörsföreningens viktigaste uppgift i framtiden?

- Naturligtvis att se till att den marknad som annonsörföreningen finns på har

rimliga villkor. Att det inte är för mycket myndighetsinblandning, att det är

samverkan inom branschen och att det är rättvist. Det finns en del som skulle

kunna fungera smidigare.

Kan du ge något exempel på det?

- Det finns medier som har en specifik situation på marknaden. Fria

radiostationer är till exempel en fråga som annonsörföreningen är engagerad i.

Vi tycker att de villkor som den branschen gick in på ska fortsätta gälla, de

ska inte ändras.

Bo Östen Johansson slutar som VD vid årsskiftet. Hur ska annonsörsföreningen få

tag i en ny VD?

- Vi har flera kandidater på gång, jag vill inte nämna några namn.

Vad krävs av en VD i annonsörsföreningen?

- Han eller hon ska ha en god branschkännedom och veta vad det handlar om.

Helst ska personen ha jobbat både som köpare och säljare.

Tia Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.