Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Branschen hyllar Slörner

Publicerad: 12 maj 2009, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Mediebyråchefer och Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson hyllar unisont Sveriges Mediebyråers val av Staffan Slörner som branschorganisationens chef.


Branschen tog vid lunchtid på tisdagen emot beslutet om att Sveriges Mediebyråer utsett Staffan Slörner till vd för branschorganisationen. Dagensmedia.se har talat med flera mediebyråchefer och alla stämde in i hyllningkören.

- Jag tycker det är fantastiskt kul, det är rätt man på rätt post. Äntligen har vi någon som kan driva våra branschfrågor, säger Amanda Koutra, vd på Carat, som är Försvarsmaktens mediebyrå.

Vilka frågor ser du att han driver hårdast?

- Samarbetsfrågorna med Sveriges Annonsörer är extremt viktiga. Hur ska vi ersättas, hur ska vi driva pitcher och vilka valutor ska vi använda?

- En annan viktig fråga är positioneringen jämtemot både näringslivet och mot andra konsulter. Mediebyråerna har varit med om en enormt stor resa de senaste åren, fortsätter Amanda Koutra.

Starcoms vd Johan Sjökvist håller med:

- Det handlar främst om att driva tre frågor. Hur vi som mediebyråer ska vara attraktiva som konsulter, hur vi få till stånd en betalningsmodell som är väl kopplad till det värde som vi ger våra uppdragsgivare och slutligen hur vi som bransch ska kunna attrahera bra folk som ska bli framtidens medierådgivare.

Johan Eidmann, vd på Bizkit:

- Jag hoppas att han kan ytterligare visa omvärlden att det vi gör faktiskt är smarta saker. Det var länge sedan mediebyråerna endast flyttade pengar, säger han.

Hur ser du på hans föregångare Per Rosvalls insats?

- Han har gjort ett grymt jobb, förutsättningarna har varit skittuffa. Han utvecklade Stockholm Media Week från ingenting och har gjort att vi blivit en förening som syns. All heder åt honom och lycka till.

Daniel Collin, vd för Mediaedge CIA, kallar utnämningen för oväntad:

- De flesta hade nog väntat sig en "mediebyråräv", någon från branschen. Jag tycker att det känns kul. Dels med tanke på att det är en duktig person, och dels med tanke på att det är lite oväntat, säger han.

Staffan Slörner har, enligt Daniel Collin ett stort problemområde att ta tag i.

- Vi som bransch uppfattas, utanför vårt eget lilla skrå, som dåliga på att beskriva den förändring som mediebyråerna har genomgått de senaste fem åren. I dag är vi rådgivare inom främst mediefrågor men också inom kommunikation och varumärkesarbete i stort. Men det finns fortfarande en uppfattning att vi jobbar mest med förmedling.

En person som troligtvis kan se fram emot att duellera med Staffan Slörner är Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer. Även han låter superlativen flöda.

- Jag tycker att utnämningen är exemplarisk. Det är en kompetent kille och jag tror att mediebyråerna har mycket att vinna på att de får en vd som har ett annonsörperspektiv.

- Han har varit aktiv hos oss och suttit i vårt verkställande utskott och som ordförande i Kia, fortsätter Anders Ericson.

Vad skulle du vilja se att han jobbade med?

- Ett närmande mellan mediebyråer och annonsörer vore av godo. I dag är relationen inte den bästa. Staffan kanske kan fungera som en bro mellan oss.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.