Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Brakförlust för förlaget bakom Moore och Pause

Publicerad: 6 Augusti 2008, 10:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:43

Perfect Media Group, som bland annat äger Moore och Pause, gjorde en mångmiljonförlust under perioden juli 2006 till december 2007. I år ser situationen betydligt bättre ut och bolaget stod på plus vid halvårsskiftet.


- Vi gjorde en sammanslagning och hade väldigt mycket utvecklingskostnader på webben under förra perioden. Förlusten var omkring 9 miljoner kronor, men nu har vi vänt det och vi står på plus med några hundra tusen det första halvåret i år, säger Anders Söderholm, vd för Perfect Media Group Scandinavia.

Under förra bokslutsperioden, som löpte från juli 2006 till och med december 2007, bytte bolaget namn från Lejonhjärta Media till Perfect Media Group. Bolaget gick också ihop med Media Capital Scandinavia som hade titlarna Hoom och Perfect, men i år har Perfect sålts av.

- De som startade Perfect ville driva den lite annorlunda och vi vill inte satsa lika hårt som de. De driver nu Perfect vidare, säger Anders Söderholm.

Moderbolaget Perfect Media Group omsatte 10,4 miljoner kronor under 18-månadersperioden och gjorde en rörelseförlust på 1 miljon kronor. Mmag Publishing och Free Publishing, som ger ut Moore respektive Pause, omsatte 22 respektive 14 miljoner kronor. Moore gjorde en rörelsevinst på 3 miljoner kronor medan Pauses gjorde en förlust på 7 miljoner kronor. Även Dinfo ingår i gruppen.

- Problembarnet har varit Pause, medan de andra titlarna har gått bra hela tiden. Men nu har vi fått ordning på Pause och den går plus. Vi har framför allt omorganiserat där med färre anställda, säger Anders Söderholm.

Perfect Media Group hoppas få skörda frukterna i år efter förra årets intensiva webbutveckling.

- Vi lanserar nya versioner av Moore, Pause och Dinfo i höst. Vi siktar på att nå plusresultat i år, men jag vill inte ge någon prognos. Våra produkter är fortfarande unga och vi är i en utvecklingsfas.

Bolaget har även stora planer för webben framöver.

- Vi satsar hårt på att bli starka på webben, men det är affärshemligheter. Vi ska utveckla de webbar vi har, lansera dem i fler länder och utveckla fler webbar, säger Anders Söderholm.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.