Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Brakförlust för Dacke - säljer ännu en byrå

Publicerad: 20 Februari 2008, 08:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

Kommunikationskoncernen Dacke Groups rörelseresultat för 2007 blev en förlust 208,7 miljoner kronor. För att öka lönsamheten säljer Dacke nu förlustbyrån United Power.


Försäljningen av United Power innebär en reaförlust på 36 miljoner kronor samt nedskrivning av goodwill på 10 miljoner kronor. Förra veckan sålde Dacke webbyrån 24HR med förlust.

"Dackes portföljbolag har i flera fall förvärvats baserat på orealistiska bedömningar kring framtida resultat och kassaflöden och lösningarna för finansiering har inte varit tillfredsställande", säger Peter Zakrisson, vd i Dacke Group sedan i september 2007, i dagens årsrapport.

Dackes omsättning ökade med 5 procent till 606,8 miljoner kronor 2007. Rörelseresultatet blev en förlust på 208,7 miljoner kronor, jämfört med en vinst på 12,6 miljoner kronor året före. Exklusive goodwillnedskrivningar och centrala kostnader blev rörelseförlusten 21,2 miljoner kronor.

- Vi har sålt till marknadspris utifrån den finansiella ställningen i bolagen. Det är tyvärr lägre än vad vi köpte bolagen för vilket lett till stora nedskrivningar av goodwill, säger Peter Zakrisson.

De centrala kostnaderna uppgick till 25,9 miljoner kronor. Av dessa var 12,9 miljoner kronor engångskostnader för ombyggnad av huvudkontoret och ersättningar till Dackes tidigare vd och styrelseordförande.

Två bolag återstår i Dacke: Hermelin och Anthill.

- Jag och den nya styrelsen har tillbringat fjärde kvartalet med ett rejält städuppdrag. Vi har renodlat portföljen och bantat ned huvudkontoret. Nu ligger fokus på att öka lönsamheten.

När vänder ni till vinst?

- Det vill jag inte uttala mig om.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.