Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bråkenhielm om försäljningen: "Jag kunde inte låta bli"

Publicerad: 15 Maj 2008, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Nu bekräftar Anna Carrfors Bråkenhielm att hon säljer sitt bolag Silverback till det brittiska bolaget ITV, som också äger Granada.Hon får över 60 miljoner kronor - och blir inlåst i fem år.- Jag är jätteglad, säger Anna Carrfors Bråkenhielm till Dagens Media.


Dagens Media kunde igår avslöja att Anna Carrfors Bråkenhielm säljer sitt tv-produktionsbolag Silverback. Bolaget säljs till ITV, som bland annat äger tv-produktionsbolaget Granada (Dagens Media skrev igår att Granada är köparen, men Granada blir i själva verket systerbolag till Silverback).

Det brittiska bolaget ITV betalar 5,2 miljoner pund - drygt 60 miljoner kronor. Dessutom kan en ytterligare betalning ske beroende på hur mycket vinst Silverback levererar de kommande tre åren.

Anna Carrfors Bråkenhielm, som tog över Silverback för ett år sedan, berättar för Dagens Media att hon inte har letat efter någon köpare.

- Det har känts som om det var för tidigt, men sedan hände det saker i slutet av förra året och i början av 2008. Jag fick en massa frågor från alla möjliga håll och det satte igång vissa tankeprocesser. I slutet av januari var jag och träffade ITVs Global Content-vd. Jag kände direkt att "jäklar, det här är häftigt", säger hon.

Hon förklarar att hon "inte kunde låta bli" att sälja.

- Det är en organisation, ett team och ett bolag med en strategi som jag känner väldigt stark för. Dessutom köpte de ifjol ett bolag som heter 12 Yard, och det drivs av en person (David Young) som jag känner väldigt väl och som är en totalt självständig och galen kreatör. Han har varit viktig för mig i den här processen.

ITV driver Storbritanniens största kommersiella tv-kanal med samma namn. Silverback kommer att placeras i ITV Global Content, som är ITVs enhet för innehåll, produktion och distribution. Bolaget har sedan tidigare produktionsbolag i bland annat USA, Tyskland och Australien.

- ITV Global Content har gått ut och sagt att de har en strategi där de ska dubbla omsättningen på fem år, genom att bara satsa på uppköp av kreativa innehållsbolag. Det känns otroligt kul att vara en del av en sådan stor global expansion inom innehållsvärlden, säger Anna Carrfors Bråkenhielm, som måste stanna kvar på Silverback i fem år.

Några av ITVs format är Hell's kitchen, Dancing on ice (som TV4 har köpt), Come dine with me och Saturday night takeaway. ITV har 3500 köpare i över 250 länder världen över. Silverbacks säljorganisation kommer fortsättningsvis att inrymmas i ITVs globala säljteam.

- Vi kommer att få en fantastiskt möjlighet vad gäller att sälja våra egna format. Dessutom, bäst av allt, får vi rättigheterna till ITV-gruppens alla format för den nordiska marknaden. Det är jättehärligt att vara kreativ och hitta på sina egna idéer, men det är också väldigt skönt att ha en stor formatkatalog i ryggen.

Vad säger du om prislappen?

- Ja, vad ska jag säga? Jag är jättenöjd. Bolaget har som sagt bara funnits i två år. Nu är det bara att kämpa på, och försöka leverera.

Anna Carrfors Bråkenhielms och Carina Nunstedts förlag Passion Publishing, som ger ut tidningen Passion for business, ingår inte i köpet. Det fortsätter som ett separat bolag.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.