Boxer och Com Hem får kritik för vilseledande reklam

Boxer och Com Hem får kritik från Konsumentverket för att göra vilseldande reklam för sina tv-abonnemang.

Först när man klickar sig vidare på Boxer och Com Hems respektive sajter framgår det att det lägre priset som angetts i reklamen för tv-abonnemangen bara gäller i en viss period, samt att bindningstiden fortsätter till ett betydligt högre pris. 

Det har väckt kritik från Konsumentverket, som bedömer att marknadsföringen vid en flyktig läsning ger intrycket av att erbjudandena är mer förmånliga än vad de faktiskt är.

Därför anser Konsumentverket att marknadsföringen är vilseledande och otillbörlig enligt marknadsföringslagen. 

Boxer och Com Hem ges nu möjlighet att yttra sig i ärendet innan Konsumentverket tar ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas. 

– Vi strävar alltid efter att vara så tydliga som möjligt i våra erbjudanden. Vi har mottagit Konsumentverkets kritik i det här ärendet och kommer naturligtvis att rätta oss efter deras önskemål, säger Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem som också äger Boxer, till Dagens Media. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-10-30 09.43Uppdaterad 2018-10-30 10.01

Ämnen i artikeln: