Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bottenbetyg till tunga PR-byråer i Stockholms upphandling

Publicerad: 19 maj 1999, 08:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

I Stockholms stads nyligen avklarade upphandling av kommunikationstjänster, hamnade tidningsproducenterna Svensk Information och Frank ETC på delad första plats i betygsbedömningen. Flera etablerade PR-byråer fick bottenbetyg.


Svensk Information och Frank ETC lyckades kamma hem 23 poäng. Det innebar en

hårfin seger. Så här betygsattes de nio konstellationer som fick förmånen att

knyta ramavtal med Stockholms stad:

1. Frank ETC: 23, Svensk Information: 23

3. Circle of Friends Annonsbyrå, Clockwork och Johansson & Co: 22,8

4. Love Lundquist: 22,7 poäng.

5. Utero: 21

6. Spirit: 20,8

7. Gazetta: 18

8. Adera: 17,5

9. Timmer: 17

Bland förlorarna återfinns flera namnkunniga byråer. Bland annat de etablerade

PR-konsulterna Hill & Knowlton. De hamnade i den sämsta kvartilen och lyckades

bara kamma hem 13,3 poäng. De ansågs inte tillräckligt flexibla och alldeles

för dyra. Deras prislapp för strategisk rådgivning var 1.700-2.000 kronor per

timme. En byrå som lyckades ännu sämre var INS/Lexivision som fick 11,8 poäng.

Deras idérikedom var inte tillräcklig för att falla Stockholms stad på läppen.

Endast några få poäng till

lyckades PR-strategerna Gullers samla på sig (14,4). Enligt bedömningen kunde

de varken anpassa formen till budskapet, tydliggöra budskapen på bästa sätt

eller presentera enkla modeller och idérikedom.

Riktigt på efterkälken kom reklambyrån Kalmaru, som uppnådde ynka 9,2 poäng.

Deras förslag var alltför fräckt och politiskt vågat för Stockholms stads smak.

Kriterierna som användes i rankningen var följande:

Skribenttjänster: Stilistisk förmåga

Infomaterial: Förmåga att formulera budskap. Kreativitet.

Webb och multimedia: Förmåga att anpassa information, förstå användarens behov

och utnyttja mediet.

Strategisk rådgivning: Förmåga att hitta metoder, modeller och långsiktiga

lösningar. Helhetssyn och kreativitet.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.