Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bostream testar print

Publicerad: 18 April 2002, 10:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Bredbandsbolaget Bostream marknadsför sig för första gången i breda medier. Bostream placerar cirka två miljoner kronor i print och dr med målet att testa vilka medier som passar företagets reklam.


- Vi har aldrig gjort någon reklam förut och vet inte vilka kanaler som passar vår kommunikation, säger Yvonne Borg, marknadschef Bostream.

Tidigare har Bostreams reklam i första hand bestått av ryktesspridning. Att bolaget nu testar publik reklam beror på att det är svårt att rekrytera fler kunder bara på sitt rykte.

- Om vi syns så ökar trovärdigheten. Ska vi nå längre än till de mest engagerade dataanvändarna så måste vi framstå som ett proffsigt företag som kan hålla vad vi lovar, säger Yvonne Borg.

Målet för Bostream är att öka sitt kundinflöde från cirka 1000 kunder till 1500 kunder per vecka. Idag har bolaget 50 000 privatkunder som använder Bostreams bredband - en adsl-lösning.

För att lyckas få in 1500 nya kunder per vecka kör Bostream en reklamkampanj, företrädesvis i print, under två veckor i maj. Kampanjen har temat fart och är skapad av Euro RSCG och ska synas i bland annat tidningar som Internetworld och Slitz.

Bostream vill nå vana teknikanvändare mellan 20 och 30 år enligt Yvonne Borg. Utifrån tidningsvalen verkar dock målgruppen vara större än så.

- Vi har inte bokat allting ännu och diskuterar om vi desstom ska synas i exempelvis Nöjesguiden, filmtidningen som delas ut på biograferna och Amelia.

Totalt är tio tidningstitlar är med i diskussionerna.

Utöver print gör Bostream en riktad dr-insats på de orter där kampanjen syns: Stockholm, Göteborg, Västerås och Karlstad.

- I och med att vi vet vilka bostadsområden som har teknisk möjlighet att använda vår internetuppkoppling kan vi göra ett utskick till dem som inte är våra kunder, säger Yvonne Borg.

Yvonne Borg har också träffat TV4 för att diskutera reklam i lokal-tv. Dessutom kontrolleras möjligheterna att göra lokala utomhuskampanjer i de fyra städerna.

Kampanjen ska följas upp i höst enligt Yvonne Borg.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.