Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Boom för svensk reklam-tv

Publicerad: 16 April 2008, 10:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Sveriges reklam-tv går som tåget, och hos annonsörerna är det just nu köpfest. Den stora vinnaren är TV4-Gruppen som levererar ratings som aldrig förr.- TV4-huset skrattar hela vägen till banken, säger Henrik Norgren, tv-specialist på Bizkit.


2008 började dystert för den kommersiella tv-marknaden i Sverige. Efterfrågan var inledningsvis svag och mediebyråernas investeringar i tv-mediet backade under både januari och februari - med 2,5 respektive 3 procent.

Men i mars och april pekar kurvan spikrakt uppåt för tv.

Enligt Mediebyråbarometern ökade mediebyråernas tv-köp med 16,3 procent i mars, till 468,3 (402,7) miljoner kronor, jämfört med motsvarande period ifjol. Under inledningen av april är ökningen sannolikt ännu högre.

- Det har tagit skjuts nu. Efterfrågan är just nu så hög att tv-kanalerna knappt tar emot några mer pengar, säger Henrik Norgren på Bizkit.

Bizkit har gjort en analys över hur de tv-kanalerna hittills har levererat i år i den breda och kommersiellt relevanta gruppen alla 20-59 år.

Analysen visar att det till och med den 6 april totalt sett har levererats 9,2 procent mer ratings (träffar i målgruppen) från tv-kanalerna i den studerade målgruppen.

Hela 70 procent av den ökningen har levererats av TV4s kanaler. TV4-Gruppen har dock tvingats att sänka reklampriserna i huvudkanalen vid två tillfällen efter stark press från marknaden.

- Under de första månaderna var det förvirring kring TV4s prisbild med tanke på deras nya reklamregler, säger Henrik Norgren, och fortsätter:

- Det kan ju ha bidragit till att tv-annonsörer har tagit det lite lugnt i planeringen i starten av året, vilket ledde till tillfällen till bra affärer. Detta i sin tur har lockat annonsörerna in i mediet igen, och sedan har det bara eskalerat.

Kanal 5 har levererat endast 0,1 procent fler ratings i målgruppen alla 20-59 år. TV3 är den enda kanalen - om man bortser från Eurosport - som tappar ratings. TV3 har backat 7,9 procent jämfört med motsvarande period ifjol.

- TV3 har svårt att motsvara förväntningarna och backar mer än hälsosamt. De tappar sitt lager och har varit slutsålda hela året. TV3 ska ta fajten med TV4, men har inte riktigt lyckats med det.

MTGs räddning är att koncernens andra kanaler, TV8 och TV6, går betydligt bättre. TV8 har ökat sina ratings i 20-59 med 70 procent till och med den 6 april, medan den manligt inriktade TV6, som säljs ihop med TV3, har ökat 16,8 procent.

- TV6 har gått som tåget, men nu känns det som om det är slut på den tillväxten med nuvarande tablåutseende. MTG längtar nog till ett stjärnspäckat hockey-VM, där det bör ta fart.

Konsekvensen av att Kanal 5 och TV3 står stilla respektive backar är att de inte fullt ut kan dra nytta av annonsörernas ökande köplusta.

TV4-Gruppen, som i år har öppnat upp för betydligt mer reklamtid i kanalerna, har dock mycket att sälja.

- Det är i stort sett bara TV4 som kan ta emot affärer just nu, säger Henrik Norgren.

Vid sidan av TV4-Gruppen är det nischkanalerna som bidrar till reklam-tvs starka ökning under våren. I likhet med TV6 levererar Kanal 9, Discovery och MTV betydligt mer ratings i år jämfört med ifjol.

Småkanalerna fortsätter att plocka andelar av de stora kanalerna, och leverar nu 19 procent av det totala utbudet av ratings. Motsvarande siffra ifjol var 14 procent.

- Tv-mediet mår bra just nu. Det är lite mer brus, lite billigare och lite fler alternativ.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.