Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Boom för spelreklamen under EM - staten var värst

Publicerad: 19 Augusti 2008, 08:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Flera av de största spelbolagen mångdubblade sina medieinvesteringar under fotbolls-EM i Schweiz/Österrike. I procent ökade Ladbrokes mest men i reda kronor och ören spenderade ingen mer än Svenska spel.


Svenska Spel ökade sina medieinvesteringar från 13 miljoner kronor brutto 2007, till 21 miljoner under årets EM-sommar. Ladbrokes ökade under samma period från 194.000 kronor till 11 miljoner kronor.

- Vi startade vår stora varumärkeskampanj i maj och den fortsatte in i juni. Så investeringen är inte direkt kopplad till fotbolls-EM, även om det förstås var bra för oss att höja vår varumärkeskännedom innan evenemanget, säger Lasse Dilschmann, nordisk vd för Ladbrokes.

Han säger att Ladbrokes tillsammans med många konkurrenter gjorde större investeringar i samband med fotbolls-VM 2006, men att det då blev trångt i etern.

- Nu la vi till lite strategiska pushar för fotbolls-EM i slutet av varumärkeskampanjen vilket vi tyckte fungerade bra.

Totalt ökade spelbolagens medieinvesteringar från 56 miljoner kronor brutto under juni 2007, till 81 miljoner juni 2008.

Unibet och Betsson valde att ställa sig utanför EM-hysterin. Unibet minskade sina investeringar från 5,4 miljoner kronor till 2,3 miljoner.

Betsson ökade visserligen men det beror met på att de under juni 2007 inte investerade något alls i medier. Investeringen under EM-månaden uppgår till beskedliga 259.000 kronor. Ebba Ljungerud, marknadschef på Betsson sa i en intervju med Dagens Media, före fotbolls-EM, att de inte tänkte försöka konkurrera i mediebruset under fotbolls-EM.

- Vi måste hitta egna vägar att gå inte bara synas där alla andra syns. Man kan också välja att inte göra något alls. Det är kanske inte det vi ska göra men det viktigt är att inte hamna i fällan att göra som alla andra.

Medieinvesteringar i miljoner kronor brutto (2007) 2008, exklusive dr och butiksreklam, enligt Sifo reklammätningar.

1. Svenska Spel (13) 212. Ladbrokes (194.000) 113. ATG (13) 6,64. Betway (1,8) 5,85. Bet365 (1,4) 5,56. Bet24 (2,7) 4,67. Postkodlotteriet (1,8) 3,58. Maria Bingo (3,8) 2,89. Fulltiltpoker.com (789.000) 2,310. Unibet (5,4) 2,3

21. Betsson (0) 259.000

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.