Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonniers gör nytt försök med Guru

Publicerad: 27 April 2000, 04:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Efter sommaren återupptar Bonniers utgivningen av sitt affärsmagasin Guru. Nu med ny besättning, sedan den förra redaktionen tröttande på Bonniers tröghet, tog med sig konceptet och gick till IDG i januari.


Först efter sommaren kommer det andra numret av Guru. Det första, testnumret,

kom i oktober 1999 och gavs ut av Bonniers och Icon-bolaget Webcat. Testnumret

fick mycket beröm, men Bonnier tvekade om fortsatt utgivning, och Magnus

Nygren, som låg bakom idén att ge ut en svensk Fast Company, tog med sig delar

av redaktionen till IDG där han nyligen har lanserat tidningen Den Nya

Ekonomin, som bygger på samma grundidé som Guru.

Nu har Bonnier till slut bestämt sig för att Guru ska ges ut, med start efter

sommaren. Tidningen kommer i elva nummer och ges ut inom Bonnier tidskrifter

business, där även Veckans Affärer och Resumé håller till.

Chefredaktör för Guru blir Jens Frejrud, som kommer från Aftonbladet där han

senast jobbade som redaktör för IT-bilagan. Marknadsansvarig blir Mia Peterson

från Bonnier. Annonsförsäljningen sköts av Advertise AB.

Vad Guru ska handla om?

"Guru är ett nytt sorts magasin där begrepp som karriär, kreativitet och

personlig professionell utveckling blandas med affärer och möjligheter i den

nya ekonomin", står att läsa i ett pressmeddelande utskickat av Bo Hedin VD för

Bonnier tidskrifter business.

Annonsörerna ska lockas av en målgrupp som består av:"entusiastiska, kreativa

entrepenörer som är på väg att bli de nya makthavarna och beslutsfattarna i

det svenska näringslivet".

- Vi mäter oss mot Den Nya Ekonomin och Kapital, säger Carl Thörne på

Advertise.

En helsida kostar 29.000 kronor. Upplagan beräknas till 20.000 exemplar. Det

första numret kommer den 26 september.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.