Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnierkoncernen gjorde miljardresultat

Publicerad: 23 Februari 2001, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Mediekoncernen Bonnier gjorde förra året ett resultat före skatt på 986 miljoner kronor. Då är det rensat från pensionsåterbetalningar och engångsintäkter från försäljningar. Jämfört med motsvarande siffra 1999 är det en ökning med 33 procent. Bonnier Net är dock ett sorgebarn med en förlust på 58 miljoner kronor. Omsättningen var blygsamma 3 miljoner kronor.


Bonniers omsättning ökade med 14 procent från 14,8 miljarder 1999 till 16,8

miljarder 2000.

Koncernchefen Bengt Braun är mycket nöjd med det redovisade resultatet.

"År 2000 var lyckosamt för Bonnier. Våra basverksamheter utvecklas positivt,

både när det gäller tillväxt och resultat", skriver han i en kommentar.

Det redovisade resultatet före skatt är drygt 1,5 miljarder kronor. En

tredjedel av det består dock av jämförelsestörande poster. 422 miljoner kronor

är pensionsåterbetalningar från SPP. Dessutom ingår intäkter på 204 miljoner

kronor i samband med försäljningen av Bonniers ägarandelar tidningarna Avisen

och Bergens Tidene. I engångsposterna ingår även kostnader för

omstruktureringar med sammanlagt 80 miljoner kronor.

1999 var den totala summan för jämförelsestörande poster 252 miljoner kronor.

Under året har koncernen gjort förvärv till ett totalt värde på knappt 1,3

miljarder kronor. Samtidigt har försäljningar till ett värde av 562 miljoner

kronor gjorts.

Under året har andelen av Bonniers omsättning som kommer från utlandet ökat och

uppgår nu till ungefär 6,7 miljarder kronor, eller två femtedelar av koncernens

totala omsättning. Köpet av det tyska affärsförlaget Verlag Hoppenstedt & Co

och etableringen av den skottska affärstidningen Business a.m. är två

huvudförklaringar.

Av affärsområdena är det Bonnier Affärsinformation som uppvisar störst

tillväxt. Jämfört med 1999 ökade omsättningen förra året med drygt 40 procent

till knappt 1,6 miljarder kronor. Det är köpet av Verlag Hoppenstedt & Co som

står för lejonparten av ökningen. Områdets rörelseresultat blev 72 miljoner

kronor.

Dagens Industri-gruppens tillväxt var förra året 19 procent och omsättningen

stannade på drygt 1,3 miljarder kronor. Rörelseresultatet skrevs till 181

miljoner kronor, en minskning med 22 procent jämfört med 1999. Det är framför

allt kostnader för Business a.m. som har dragit ned resultatet. På hemmaplan

fortsätter tidningen Dagens Industri att gå bra. Tidningen redovisar ett

resultat före skatt på knappt 290 miljoner kronor och en omsättning på drygt

800 miljoner kronor. Di.se omsatte ungefär 30 miljoner kronor och gjorde

omkring 2 miljoner kronor i förlust.

Det förra året nystartade affärsområdet Bonnier Net omsatte blygsamma 3

miljoner kronor, men går med kraftig förlust. Rörelseresultatet blev hela minus

58 miljoner kronor. Bonniers informationsdirektör Erik Månsson säger dock att

resultatet ?är i enlighet med plan? och är inget som han är orolig över.

Flaggskeppet Dagens Nyheter höjde sitt rörelseresultatet med 95 miljoner kronor

till 268 miljoner kronor under år 2000.

Affärsområdet Bonnier Morgontidningars totala rörelseresultat landade på 430

miljoner kronor, vilket är en ökning med drygt 50 procent från förra året.

Omsättningen för affärsområdet ökade samtidigt med 14 procent till knappt 3,8

miljarder kronor.

Värt att notera är också att Sydsvenska Dagbladet ökade sitt rörelseresultat

med mer än 300 procent från 34 miljoner till 142 miljoner kronor.

Kraftigt ökade annonsintäkter är huvudförklaringen till affärsområdets starka

utveckling.

Expressen har äntligen lyckats vända sin förlust till ett positivt resultat.

Med en omsättning på knappt 1,4 miljarder kronor fick Expressen ett

rörelseresultat på 30 miljoner kronor. 1999 var motsvarande siffror 1,1

miljarder respektive minus 24 miljoner kronor.

Bengt Braun sammanfattar 2000 som ett lyckosamt år, men varnar samtidigt för

att 2001 inte kommer att bli lika bra. Han säger att det är bra att företaget

står starkt, eftersom "det behövs när vi nu verkar gå in i en sämre konjunktur".

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.