Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnier vill sälja Sverigebarometern

Publicerad: 27 Mars 2001, 05:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

Analysföretaget Sverigebarometern ligger i förhandling med Marketwatch om en fusion. (Uppdaterad)


Enligt nättjänsten Resumé.se är Bonnier-ägda analysföretaget Sverigebarometern

till salu och Marketwatch är köparen.

- Det stämmer att det pågår förhandlingar mellan oss och Marketwatch, säger

Lena Israelsson, vd för Sverigebarometern. Men det handlar inte om att de ska

köpa oss eller vi dem utan om en fusion.

Enligt Lena Israelsson förs förhandlingarna i "en högst positiv anda".

- Vi kompletterar varandra. De har saker vi inte har och tvärtom.

Sverigebarometerns huvudägare är Bonniers Affärsinformation. Den förre vdn Per

Davidson, som ofrivilligt fick lämna företaget, har en mindre ägarandel.

På en extra bolagstämma tidigare idag beslutades att överlåta Sverigebarometern

till Postordermedia i Göteborg . Detta på grund av ?interna skäl?, enligt Bo

Strandberg, vd för Bonnier Affärsinformation.

- Det är för att underlätta förhandlingarna med Marketwatch.

Har det med den tidigare vdn Per Davidsons ägarandel att göra?

- Nej, jag har erbjudit mig att köpa ut hans andel, men inte fått något svar.

Hur ser du på Bonniers framtida ägande i Sverigebarometern?

- Vi kommer att minska vårt ägande för att tillsammans bygga något större. Vi

snackar om en sammanslagning. Vi ska lägga ihop bolagen i en grupp. I princip

blir vi hälftenägare.

När blir affären klar?

- Under veckan, hoppas vi.

Kommer sammanslagningen att påverka bemanningen?

- Nej, inte negativt.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.