Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnier synar problemtidningar

Publicerad: 20 Juni 2002, 07:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Bonnier Tidskrifters problembarn Månadsjournalen och Veckans Affärer granskas just nu av förlagsledningen. Enligt uppgift till Dagens Media planeras omfattande varsel på Bonnier Tidskrifter, något som dock tillbakavisas av Jonas Bonnier, vd för Bonnier Tidskrifter.


- Vi sitter i en fackförhandling och diskuterar de problem tidningarna har med lönsamheten. Problem med tidningar diskuterar vi alltid med facket. Men ska förlaget varsla någon lämnar vi in ansökan om det tre månader i förväg till Länsarbetsnämnden. Det har vi inte gjort och vi har inga planer på att lägga in det idag eller i morgon heller, säger han.

Enligt uppgifterna till Dagens Media är det 30 personer som redan varslats om uppsägning. Dessutom finns det enligt uppgifterna planer på att lägga ner Månadsjournalen.

- Jag har inte hört någonting om det, säger Eva Birmann, chefredaktör och ansvarig utgivare Månadsjournalen.

Är det några andra förändringar på gång på Månadsjournalen?

- Inte som jag vet, och jag har precis gått på semester.

Enligt Jonas Bonnier förs dock diskussioner om hur förlaget ska komma tillrätta med tidningens problem.

- Diskussionerna om Månadsjournalens problem har förts sedan jag började här 1997 och de förs fortlöpande. Det finns i diskussionerna också sedan 1997 ett spektrum av åtgärder som börjar med "vad kul, vi satsar" och slutar med "vi lägger ner tidningen omedelbart".

Diskussionerna om de båda tidningarna rör enligt Jonas Bonnier flera möjligheter för att förbättra tidningarnas ekonomi.

- Vi diskuterar öppet alla möjligheter. Det finns massor av drastiska metoder att ta till: att sparka människor eller lägga ner Månadsjournalen. Men vi brukar inte gilla drastiska metoder och det är inga beslut fattade.

Bonnier Tidskrifter gjorde enligt Jonas Bonnier ett gott resultat första tertialet i år.

- Vi tjänade bra med pengar, mer än budget och mer än i fjol. Konsumentmarknaden är stark generellt, Sköna Hem går extremt bra medan business-to-businesstidningar som Veckans Affärer och Privata Affärer har det jävligt tufft, säger han.

Enligt Research International har Veckans Affärer tappat 20 procent i bruttoannonsintäkter under årets fem första månader jämfört med samma period förra året. Motsvarande siffra för Månadsjournalen är 14 procent. Bruttostatistiken tar inte hänsyn till rabatter.

Klas Granström

klas@dagensmedia.se

Tia Jumbe

tia@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.