Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnier köper in sig i danskt förlag

Publicerad: 13 Februari 2001, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Bonnier Publications i Danmark har köpt hälften av det danska Forlaget Benjamin för cirka 65 miljoner svenska kronor. Förlaget har fem magasinstitlar varav åtminstone två så snart som möjligt ska lanseras i resten av Norden.


De två titlar som i ett första skede är aktuella för en Nordenlansering är

kvinnotidningen Woman och mansmagasinet M!. Förlagets vd Johnny Laursen räds

varken den trånga, svenska marknaden eller det faktum att svenska män inte

verkar vara intresserade av manstidningar.

- Vi fick höra samma saker när vi lanserade både M!, Woman och Bilmagasinet i

Danmark och idag är de störst i respektive nisch. De manstidningar som gått i

graven i Sverige kan inte ha fått en bra lansering, säger han.

M! liknas vid brittiska FHM, For Him Magazine, och positioneras mellan Café och

Slitz. Woman liknar Johnny Laursen vid Cosmopolitan.

- Vi ska vänta med lanseringen av den och se hur svenska Cosmopolitan blir. Den

ser ju väldigt olika ut i olika länder, säger han.

Johnny Laursen startade själv Forlag Benjamin för tolv år sedan. Idag består

förlaget förutom av magasinen för män och kvinnor även av biltidningarna

Bilmagasinet och Vemax samt om en dryg vecka interiörtidningen Bolig. Det var

ambitionen att expandera utanför Danmarks gränser som fick Forlaget Benjamin

att söka sig en delägare.

- Nu har vi de största tidningarna i flera kategorier i Danmark, nu måste vi

expandera men vi ville ha hjälp med det. Vi valde mellan Egmont och Bonnier.

Egmont känns inte lika dynamiska som Bonnier. Det känns inte heller som att vi

hade kunnat vara lika självständiga om vi hade varit en del av Egmont.

Affären undertecknades i december och betingade ett pris om 65 miljoner kronor.

Forlaget Benjamin beräknas omsätta cirka 120 miljoner svenska kronor i år.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.