Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Nyheter

Bonnier kan bli vinnare i bitter kamp om jultidningarna

Just nu pågår en bitter strid om jultidningskunderna. Under 1997 rörde ett nytt förlag, Bra Förlag om i julgrytorna genom att kapa åt sig en tredjedel av marknaden som totalt ligger på 240 - 250 miljoner kronor.


Publicerad: 04 December 1998, 07:21
Uppdaterad: 06 December 2015, 17:35

Bra Förlag ägs av Ica Förlaget (25 procent), Walströms Förlag (25) och Frida

förlag (50) och verkar få rejält mothugg i år. I alla fall om man får tro

konkurrenterna:

- Vi kanske går fram något jämfört med förra året. Jultidningsförlaget ser ut

att bli den stora vinnaren, säger Stefan Svensson, VD för Fem Förlag.

- Vi är jättenöjda och har tagit igen det vi tappade, Sven-Erik Bellman, VD för

Bonnierägda Jultidningsförlaget.

Skulle Sven-Erik Bellmans profetia falla in kommer Jultidningsförlaget att ta

60 procent jultidningsmarknaden.

Ove Jerselius VD för Bra Förlag säger så här om jultidningshandeln:

- Det ser bra ut. Vi ligger väldigt nära försäljningen från förra året då vi

vid denna tidpunkt hade tagit emot 47 000 order förra året. Möjligen kommer vi

att hamna lite lägre.

Ingen av de tre aktörerna tror att totalförsäljningen ökar. Ingen tror på

minskade andelar. Återstår att se vem som får mest rätt i den omöjliga

ekvationen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.