Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnier ger ut tidning för aktieplacerare

Publicerad: 31 Augusti 1999, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Bonnierägda Privata Affärer ger ut Placeringsguiden som egen tidning. Tidningen vänder sig till läsare som placerar pengar i aktier. Placeringsguiden ska komma ut varannan vecka och erbjuds som ett komplement till Privata Affärers prenumeranter.


Ett syfte med Placeringsguiden är att lätta upp modertidningen som enligt

chefredaktören Anders Andersson börjar få allt för många annonser. De tänkta

annonsörerna är modertidningens basannonsörer fondbolag, försäkringsbolag och

banker.

- Men vi hoppas också på aktierapporter och andra annonser som är specifika för

aktiemarknaden, säger Anders Andersson.

Privata Affärers Placeringsguide får en utgivningstakt på tio nummer per år

mitt emellan modertidningens månadsutgåva. Tidningen planeras få 32 sidor.

Någon konkurrenssituation mellan de två tidningarna är inte Privata Affärer

rädda för.

- Vi räknar med viss merförsäljning. Vi har inte satt upp något mål för det,

men fem till sju annonssidor mer per månad kan det nog bli, säger PO Hertz,

marknadschef på Privata Affärer.

Anders Andersson ser en ny målgrupp för eventuella nya annonsörer:

- Läsarna av den här tidningen kommer att vara kvalificerat aktie- och

placeringsintresserade. Det blir en exklusiv skara för annonsörerna, säger han.

Hur mycket projektet kommer att kosta i fråga om tryck, distribution och

redaktionella kostnader vill ingen av männen spekulera i, men deras åsikt är

att den nya produkten kan generera större inkomster till företaget.

- Jag tror att det kan vara en bra affär. Till skillnad från MTG anser vi ju

att vi gör så pass bra produkter att vi ska ta bra betalt för dem.

Prenumerationsintäkterna ska finansiera en stor del av tidningen, säger Anders

Andersson.

Eftersom en prenumeration på Privata Affärer är förutsättningen för att få

prenumerera på Placeringsguiden riskerar Privata Affärer heller inte att tappa

prenumeranter. Placeringsguiden startar i januari 2000. Hur mycket den ska

kosta att prenumerera på och annonsera i är inte bestämt än.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.