Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bonnier får nytt utseende

Publicerad: 27 Februari 2009, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Mediejätten Bonnier har fått en ny grafisk profil och en ny webbplats. "Vi har plockat ur det förflutna för att kunna beskriva samtiden och framtiden", säger Casten Almqvist, vd för Bonnier Business Press.


Bonnier har idag fått en ny webbplats och en ny grafisk profil. I grunden ligger ett stort varumärkesarbete.

- Det har i första hand varit ett arbete med att definiera våra grundläggande kärnvärden, med betoning på att inte uppfinna några nya. Ganska tidigt insåg vi att för att titta framåt som mediebolag måste vi våga titta bakåt. Det är i vår historia som vi kan hitta det som är samtida och framåtblickande, säger Casten Almqvist, som har drivit varumärkesarbetet ihop med Sara Öhrvall, chef för Research & Development.

Bonniers gamla logotyp. Vad vill ni att den nya logotypen ska signalera?

- Den ska förhoppningsvis signalera vad vi är. Att den skiljer sig från den tidigare logotypen beror på det enkla faktumet att Bonnier har förändrats väldigt mycket de senaste åren. Den stora skillnaden är våra investeringar på magasin i USA - där vi har förändrats mycket geografiskt - och att vår absolut största verksamhet idag är inom tv. Så såg det inte ut för fem år sedan.

- Företaget har förändrats medieslagsmässigt, geografiskt och storleksmässigt väldigt drastiskt de senaste åren. Det är bakgrunden till att det var dags att se över om värden och grafik speglar det eller inte.

Den nya logotypen har tagits fram av Björn Kusoffsky på Stockholm Design Lab.

- Logotypen bygger helt på historiska utseenden på Bonnier-loggan långt tillbaka i tiden, det har plockats inslag i grafiken från 1800-talet, som vi har uppdaterat och lagt till i den nya. I stället för att göra något modernt i traditionell bemärkelse har vi gjort något modernt genom att blicka tillbaka.

Bonnier har också fått en ny webbplats, som kom ut i betaversion på adressen Bonnier.se igår. Den nya webbplatsen har tagits fram i samarbete med webbyrån River Cresco.

- Sajten är förhållandevis klar, men om du ser konstigheter så beror det på att den fortfarande är under tillverkning.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.