Bolagen som är vassast på sociala medier

Tv-husen toppar listan över de svenska bolag som presterar bäst på sociala medier.

Det är de svenska tv-husen som dominerar listan över de storbolag som är bäst på att använda sociala medier i sina kundrelationer.  Det enligt rapporten "Digital leaders in Sweden 2019" som är framtagen av managementkonsultbolaget Bearingpoint.  

På första plats återfinns TV4, följt av konkurrenten MTG. På en fjärde plats kvalar SVT in. 

TV4 har ökat engagemanget på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube samtidigt som integrationen mellan den egna hemsidan och sociala medier förbättrats. 

Rapporten visar att de svenska storbolagen överlag är väl rustade för att dra nytta av sociala medier i marknadsföringssyfte och i kontakten med kunderna. 

Samtliga 85 av bolagen i studien finns på Facebook och Youtube och cirka nio av tio finns också på Instagram, Linkedin och Twitter.

Instagram är den mediekanal som bolagen har gjort främst framsteg på och som allt fler använder sig av för att annonsera och ge information till sina kunder. 

Även närvaron på Facebook har ökat generellt, det gäller även marknadsföringen på Facebook samt på Twitter. 

– Det är otroligt glädjande siffror. Framförallt att se hur de svenska bolagen ökat integrationen mellan sociala medier och hemsidan så pass kraftigt. Nu kan de börja dra nytta av fördelarna som kommer av att ha ett stort engagemang på sociala plattformar, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint, i ett pressmeddelande. 

Bolagen som är bäst på sociala medier:

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-06 11.55Uppdaterad 2018-11-06 14.56