Nyheter
Bokus kan försvinnasom varumärke
Publicerad: 19 september 2008, 12:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:40
Marknadsföringen är en av de funktioner som slås ihop när Bokus blir dotterbolag till Akademibokhandeln. Än är det inte klart om Bokus får vara kvar som eget varumärke.
KF-ägda webbokhandeln Bokus går från att vara Akademibokhandelns systerbolag till dotterbolag.
- Tidigare har Bokus och Akademibokhandeln haft varsin strategi men vi har insett att vi blir effektivare på marknaden om vi samordnar dem. Kunderna handlar både i fysiska butiker och på nätet och det är naturligt att företagen hänger ihop, säger Maria Hamrefors, tillförordnad vd i Akademibokhandeln.
Akademibokhandeln har traditionellt varit starka på kursböcker, som kunderna nu i allt högre grad väljer att handla på nätet.
Enligt Maria Hamrefors är det inte bestämt om Bokus och Akademibokhandeln ska drivas vidare som olika varumärken, eller hur samordningen mellan bolagen ska gå till.
- Vi kommer att slå ihop funktioner som inköp, logistik och marknadsföring men det är för tidigt att säga hur det ska göras.
Vad är den främsta orsaken till sammanslagningen?
- Marknadsstrukturella skäl. Akademibokhandeln och Bokus är två starka bolag. Kunderna flyter mellan webben och fysiska bokhandeln och för oss är det rätt att samordna verksamheten.
Vid månadsskiftet tillträder Akademibokhandelns nya vd Ulf Lindstrand, tidigare vice vd i Åhléns.