Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Blossa återanvänder lyckad tomtefilm

Publicerad: 28 Oktober 2008, 09:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Förra året gjorde glöggen Blossas berömda tomtefilm comeback i rutan efter tre års uppehåll. Mottagandet blev bättre än någonsin. I år kommer den åter<b>. Se filmen på Dagensmedia.se</b>


Vin & Sprits mätningar visar att 30 procent av målgruppen såg tomtefilmen förra året och att 25 procent visste att det var Blossa.

Av dem som sett filmen associerade 83 procent till rätt varumärke, 89 procent sa att tycker om den och 52 procent ville köpa Blossaglögg efter att de sett filmen.- Det är de högsta värdena filmen har fått sedan vi började visa den 1994, vilket är fantastiskt för en så gammal film, säger Katarina Letz Söderström, produktchef för Blossa på V&S.

Det var Vin & Sprits dåvarande reklambyrå Stenströms som gjorde filmen. Till viss del tror Katarina Letz Söderström att nostalgi ligger bakom det höga gillandet av filmen. - Men det beror också på att det är en stark sång som slår igenom, och på att reklamen är säsongsbetonad. Man tröttnar inte på den.

Till följd av framgången återkommer Blossas tomtefilm även i år. Mellan vecka 48 och 51 sänds filmen i TV3, Kanal5 och Kanal9.

Utöver filmen gör Blossa en hel del pr inför Systembolagets försäljningsstart av glögg den 3 november, tillsammans med Rita Platzer PR, och samarbeten med andra varumärken. För tredje året har Blossa gjort ost med glöggsmak tillsammans med Arla. Nytt för i år är ett socialt mediarum om Blossa på webben, signerad Early October, där allt som skrivs om Blossa på sajter och i bloggar publiceras. Stockholm Interactive har gjort Blossas sajt, www.blossa.se.

Årets årgångsglögg, den sjätte i ordningen, har smak av blåbär och presenterades vid en pressträff redan i augusti. Glöggen lanseras tillsammans med landslagskockarna Carina Brydling och Peter Jelksäter, som har tagit fram blåbärsglögginspirerade recept. Hittills har samtliga årgångsglöggar sålt slut redan före jul, trots att volymerna ökar varje år.- Det är en balansgång. Vissa år har glöggen sålt slut för tidigt, så att folk blir besvikna. Så vill vi inte ha det.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev