Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Bloggarna är vår tids superstjärnor”

Publicerad: 15 Maj 2010, 04:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Veckorevyns chefredaktör Louise Bratt om sjuka skönhetsideal, 75-årskalaset och vår tids Britney Spears: bloggarna.


Veckorevyn har precis firat 75 år som tidning.

Fest på Undici och ett jubileumsnummer, med tillbakablickar från åren som gått, har precis klarats av.

– Under 80-talet formades Veckorevyn till att bli en renodlad tjejtidning. Från allra första början var Veckorevyn faktiskt en tidning för män, säger Louise Bratt, chefredaktör för Veckorevyn.

Den enskilt viktigaste utvecklingen för Veckorevyn under 2000-talet ser Louise Bratt i tidningens satsning på bloggarna. En grupp som Louise Bratt kallar för ”vår tids superstjärnor”.

– Bloggtjejerna är den nya tidens Britney Spears. Det finns inga andra kändisar i partiet med bloggarna för vår målgrupp, säger hon och fortsätter:

– Vi var först med at ta in och lyfta fram bloggarna i tidningen och beredde därmed plats för dem som en ny typ av kändisar. Många andra tidningar har hakat på.

I omkring tre år har Louise Bratt, som tog över efter Ebba Von Sydow, varit chefredaktör. Den största utmaningen ser hon i den ombytliga målgruppen dom Veckorevyn riktar sig till.

– Det är en otroligt egensinnig, och inte alltid så betalningsvillig, målgrupp som vi jobbar mot. Det är en stor utmaning men samtidigt väldigt kul. Gamla saker funkar inte. Det är en utmaning att hitta nya sätt att jobba på.

Hur beskriver du Veckorevyn som varumärke i dag?

– Vi ska vara det breda varumärket för alla tjejer och vi ska ständigt stå på deras sida. Det är lite av en klyscha, men vi tar det på stort allvar. Vi brinner för att driva frågor som är relevanta för unga tjejer och jag anser att vi har stor trovädrighet i det.

Har du några exempel på det?

– För ett knappt år sedan drev vi en stor kampanj kring attityder mot våldtäktsoffer. Vi drev frågan hela vägen upp till justitieminister Beatrice Ask och fick mycket uppskattning för den från våra läsare.

– Vi drar snart igång en ny kampanj där vi riktar in oss på de sjuka skönhetsideal som finns i delar av modebranschen. Som tidning är det lätt att skylla på andra, men vi känner att det nu är dags att ta tag i detta. Den sjuka delen av modebranschen, med otroligt magra modeller, har gått överstyr.

– Jag tror inte att folk kan förstå hur hårt vi måste jobba för att få tag på bilder från modevisningar och modeföretag som inte visar modeller som är sjukligt smala.

Innebär det att ni vägrar annonsplats till företag som visar för smala modeller?

– Vi är redan nu restriktiva med annonser och kollar allt som kommer in, men visst finns det en problematik där. I dag har vi inte den typen av annonsörer som visar sjuka ideal.

Vinner ofta på Singstar

Namn: Louise Bratt

Aktuell med: Chefredaktör på 75-årsjubilaren Veckorevyn.

Ålder: 33

Bor: Gärdet i Stockholm

Familj: Man.

En typeisk mediedag: TV4:s morgonnyheter, därefter dags- och kvällstidningar samt branschpressens sajter under dagen, samt koll på konkurrerande och utländska tjejtidningar. Uppdatering av bloggar och facebook på kvällen.

Dold talang: Vinner ofta på Singstar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.