Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Bloggarduo trötta på pr-byråernas uppvaktningar

Publicerad: 18 Augusti 2008, 14:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Nina Åkestam och Sandra Beijer, planner respektive copy på reklambyrån Garbergs, är vid sidan av arbetet populära bloggare. Nu har de tröttnat på att bli uppvaktade av dåligt pålästa pr-byråer. "Kvinnliga bloggare är inte pantade", säger Sandra Beijer.


Nina Åkestam skriver på sin blogg, Not another planning blogg:

"Jag är fruktansvärt irriterad. Orsaken till in irritation är att fortfarande, den 14 augusti 2008, verkar det som att människor som har betalt för att förstå media, vägrar att sätta sig in i vad en blogg är."

Anledningen till irritationen är att kollegan Sandra Beijer blivit kontaktad av Bindefeld PR med ett erbjudande om att få visa artisten Brolles nya video, exklusivt, på sin blogg Nio till Fem om rosetter och pojknackar.

- Hade de bara tagit en titt på förstasidan på min blogg så hade de förstått att jag aldrig skulle skriva om Brolles nya video. Jag är inte Blondinbella. Min blogg är väldigt smal och utgår från mina intressen, säger Sandra Beijer.

När hon väljer att inte lägga upp videon ringer pr-byrån upp och frågar varför. Konsulten ska ha blivit förvånad när Sandra Beijer förklarar varför hon inte tänker skriva om videon. Hon säger att hon får massvis förfrågningar från pr-byråer men att nästan allt ligger utanför det hon skriver om.

- De skickar ut grejer och förväntar sig att bloggarna ska vara tacksamma och skriva. De fattar inte att de här unga tjejerna inte är pantade utan lika kloka som vilken journalist som helst.

Hon säger att hon inte har ett problem med att bli kontaktad av pr-byråer men tycker att byråerna ska göra bättre research.

- De kan inte bara titta på de bloggar som har flest besökare, utan måste själva gå in och se vad bloggarna handlar om. Det skulle alla tjäna på.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.