Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Blogg

"Virala fenomen att undvika"

Publicerad: 23 Januari 2019, 06:00

Emma Blom om varför hon inte är ett fan av blixtkampanjer.


Ämnen i artikeln:

UberEmma Blom

Jag tycker året börjar starkt på viralsidan ändå. Dels har vi ett ägg som fått supermånga likes, vi har #10yearchallenge och den här Gilettegrejen har väl nu för all del också varit med och satt tonen för året.

Ni som följer mig vet att jag inte är ett fan av att haka på sk. ”blixtkampanjer” dvs att snabbt som attan (som vanligtvis ändå tar bara liiite för lång tid) göra en egen take på ägget eller #10yearchallenge. Eller som Uber Eats i Indien som slog ihop båda i en, iofs ganska fyndig historia (på Twitter!):

Att jag inte gillar de här beror på flera saker, jag tror kanske den främsta är att jag ju jobbat med att ta ut varumärken i sociala medier sedan 2011. Och vi jagade den här effekten redan då. Prinsessan Madeleine ska gifta sig aka rusa ut till slottet med en flaska Palmolive i högsta hugg och fota. Sen in igen och kroppa och tjoff upp i feeden innan vi tappar momentum. Det var poppis för två-tre år sedan att kalla det ”always on” – nu kallas det ”blixtkampanjer”. Men det där är ju bara personligt – den kan jag professionellt sett strunta i. Det jag INTE professionellt sett kan strunta i är:

Läs resten av Emma Bloms inlägg i hennes blogg hos Dagens Media. 


Ämnen i artikeln:

UberEmma Blom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.