Få hela storyn
Starta din prenumeration
Blogg
Publicerad: 25 November 2019, 07:02
Veckorevyns chefredaktör Irena Pozar har trots små resurser ändrat inriktningen på innehållet. Sänkta kostnader, en rent digital produkt och nya typer av intäkter lockar. Det konstaterar Dagens Medias bloggare Unn Edberg.
Det är ett år sedan Irena Pozar tog över Veckorevyn i egen regi och tidningen blev rent digital. Sedan dess har hon hunnit med att bli nominerad till Stora journalistpriset för Årets röst och Årets Digitala tidskrift på Tidskriftsgalan.
Jag träffade Irena Pozar på lunch för en tid sedan och slogs av drivet och visionerna. Jag har nämligen tänkt att breda tidskrifter som riktar sig till en ung kvinnlig målgrupp skulle ha allra svårast att klara sig i strukturomvandlingen. Konkurrensen är mördande med populära youtubers som tar upp alla de ämnen som traditionellt tillhört ”tjej-tidningarna”. Och dessutom är den unga målgruppen är extremt lättrörlig.