Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Blogg

Vad kostar er churn?

Publicerad: 25 Oktober 2019, 11:28

Konsult- och analysbolaget Recuros grundare Jonas Åström är Dagens Medias nya bloggare.

Churn är alla prenumerationsaffärers största fiende. En vedertagen sanning, men vet ni hur mycket churnen egentligen kostar er?


Ämnen i artikeln:

Jonas ÅströmRecuro

Churn i procent definieras generellt som: Antalet som hoppat av under en tidsperiod / Antalet som hade möjlighet att hoppa av. För en månadsbaserad produkt, där i stort sett alla kan hoppa av varje månad, innebär det att churn oftast räknas som: Antalet som hoppat av under månaden / Ingående antalet i början av månaden.

Så hur räknar vi ut vad churnen kostar – eller med andra ord värdet av att förbättra churnen? En tumregel är att livstiden (det vill säga antalet perioder en prenumeration ”lever”) är inversen av churnen (i procent). Exempel: Om churnen är 8 procent (per månad) så är den genomsnittliga livstiden 1/0,08 = 12,5 månader. Notera att vi här räknar per månad, men tumregeln gäller för alla tidsperioder.

Läs hela inlägget i Jonas Åströms nya blogg hos Dagens Media här.

Om Jonas Åström

Jonas Åström är grundare av Recuro, ett konsult- och analysbolag med fokus på att växa prenumerationsaffärer. På paid content-bloggen skriver Jonas om marknadsutvecklingen för digitala prenumerationer och paid content inom mediebranschen, samt ger tips om hur man praktiskt kan bygga och växa sin affär. 


Ämnen i artikeln:

Jonas ÅströmRecuro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.