Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Unn Edberg: ”Hur lång tid ska man ge en nysatsning?”

Publicerad: 8 Juni 2020, 06:24

Få satsningar flyger direkt. Men hur länge ska man försöka innan man skruvar på sin affärsidé alternativt skrotar den? Det är frågor som många i branschen brottas med, skriver Unn Edberg.

De digitala satsningarna är sällan lönsamma direkt, snarare tvärtom. Hur vet man när det krävs mer tid respektive när någonting bör läggas ned? Det är frågor som Dagens Medias bloggare Unn Edberg har diskuterat med ATL:s chefredaktör Lilian Almroth.


Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Den 6 juni kom meddelandet från plattformen Civil att de lägger ned.

Jag har följt försöket med intresse och skrev om dem vid starten i februari 2018. Det har handlat om att demokratisera journalistiken med hjälp av blockkedjeteknik och kryptovaluta. Journalister har kunnat skapa redaktioner på plattformen och communityt har röstat med hjälp av Civils egna tokens.

Flera publikationer har startats på plattformen, som fått mycket uppmärksamhet. Men nu går det alltså inte längre.

[...]

Det är synd när nytänkande medieprojekt går i graven, särskilt sådana som bygger på en tro att journalistiken kan finansiera sig själv med hjälp av konsumentintäkter, utan att behöva ha andra verksamheter eller kreativa annonssamarbeten i portföljen.

När är det dags att tänka om och när ska man vara uthållig? Det är en fråga som många av oss brottas med. De digitala satsningarna är sällan lönsamma direkt, snarare tvärt om. Hur vet man när en satsning vara behöver mer tid och när det är läge att lägga ned och tänka om? Jag ställde frågan till Lilian Almroth från ATL.

Läs hela Unn Edbergs blogginlägg här.

Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.