Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Blogg

The New Yorker klarade det, men inga garantier för Glamour och Vogue

Publicerad: 21 Oktober 2019, 09:16

Snart ligger alla titlar som jätteförlaget Condé Nast ger ut bakom betalvägg. Men förutsättningarna för dem ser helt olika ut, skriver Dagens Medias nya bloggare Unn Edberg.


Ämnen i artikeln:

VogueUnn Edberg

Först ut var New Yorker som började ta betalt online redan 2014 och sedan dess har nått en publik på över en miljon betalda (både papper och digitalt) med siktet att då det dubbla till 2023.

I början av året sa avgående VD Bob Sauerberg enligt Fortune: ”The New Yorker, Wired and Vanity Fair have proven that they are willing to pay for the quality content we create, and the performance of those paywalls has exceeded our expectations”

Pamela Drucker Mann, Condé Nasts marknadschef sa till WWD : ”Honestly, I wish we had done this yesterday. It’s going to be a game-changer.”

Vackert så, men medan The New Yorker är en tidskrift med profilerade skribenter och högkvalitativa texter om samtid och kultur är exempelvis Glamour en kändisspäckad publikation med skönhet, mode och underhållning som ämnen. Områden där konkurrensen är mördande och unikiteten inte lika lätt att se.

Läs hela inlägget i Unn Edbergs blogg hos Dagens Media här. 


Ämnen i artikeln:

VogueUnn Edberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.