Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Så jobbar medieföretagen som valt donationsvägen

Publicerad: 6 April 2020, 08:00

Unn Edberg har pratat med Jörgen Huitfeldt och Brit Stakston på donationsfinansierade Kvartal respektive Blankspot.

Allt fler medieföretag vill ha donationer i krisen – lär av några som redan har lyckats.


Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Rapporterna om permittering och varsel kommer var och varannan dag nu i spåren av minskade intäkter hos medierna på grund av coronakrisen. Men många sneglar också på att ersätta förlorade intäkter från annons, lösnummer och event med donationer.

Jag tycker det är intressant att se hur utbrett det kan bli att medborgare stöttar journalistik på det sättet. För att få lite bättre koll på affärslogiken bakom donationsdrivna medier och hur intäktsslaget påverkar journalistiken tog jag kontakt med Jörgen Huitfeldt på Kvartal och Brit Stakston på Blankspot.

Läs hela Unn Edbergs blogginlägg här.

Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.