Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Reklamen måste nå en person om du vill uppnå effekt

Publicerad: 28 Januari 2020, 14:50

Att få effekt för varje investerad mediekrona ligger högt marknadschefens agenda, men för att uppnå effekt måste en person ha sett reklamkampanjen, skriver Dagens Medias nya bloggare Peter Mackhé.


Ämnen i artikeln:

Peter Mackhé

Senaste CMO rapporten från Garner visar att endast 26 procent av mediebudgeten i USA och UK går till media, i stället går 22 procent till byråer 26 procent till Martech (det vill säga teknik) och 25 procent av budgeten är arbetskostnader. Du kan ladda ned rapporten här.

Det vore intressant om fördelningen är likadan i Sverige? Om det förhåller sig så är det troligt att man får sämre effekt om bara en fjärdedel av marknadsbudgeten går till media, syftet är att skapa kännedom för att nå ut med det budskap eller den kampanj som man har till flera personer och då måste man ut i olika medier.

Läs hela inlägget på Peter Mackhés blogg här.

 

LÄS OCKSÅ: Ny bloggare klar för Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Peter Mackhé

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.