Få hela storyn
Starta din prenumeration
Blogg
Publicerad: 28 Januari 2020, 14:50
Att få effekt för varje investerad mediekrona ligger högt marknadschefens agenda, men för att uppnå effekt måste en person ha sett reklamkampanjen, skriver Dagens Medias nya bloggare Peter Mackhé.
Ämnen i artikeln:
Peter MackhéSenaste CMO rapporten från Garner visar att endast 26 procent av mediebudgeten i USA och UK går till media, i stället går 22 procent till byråer 26 procent till Martech (det vill säga teknik) och 25 procent av budgeten är arbetskostnader. Du kan ladda ned rapporten här.
Det vore intressant om fördelningen är likadan i Sverige? Om det förhåller sig så är det troligt att man får sämre effekt om bara en fjärdedel av marknadsbudgeten går till media, syftet är att skapa kännedom för att nå ut med det budskap eller den kampanj som man har till flera personer och då måste man ut i olika medier.
Läs hela inlägget på Peter Mackhés blogg här.
Ämnen i artikeln:
Peter Mackhé