Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Blogg

Rätt prissättning för en digital prenumeration

Publicerad: 29 Oktober 2019, 06:38

Vad ska en digital prenumeration egentligen kosta? Det är en fråga som många av oss som arbetar med digital affärsutveckling frågar oss. Så klart beror det på tjänst, men många magasin tycks ha fastnat för samma nivå, skriver Unn Edberg.


Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

När jag besökte den journalistiska startupen Krautreporter i Berlin tillsammans med Sveriges Tidskrifters styrelse för cirka ett år sedan presenterade de sin 555-princip som förklaras så här: 5 procent av din publik är beredd att betala fem euro om du frågar fem gånger.

Vad ska det kosta, är en fråga som många av oss som arbetar med digital affärsutveckling frågar oss. Så klart beror det på tjänst, men många magasin tycks ha fastnat för just fem euro, eller 50 svenska kronor.

För ett drygt år sedan skrev jag om Auto motor & sport som då hade varit igång i ett halvår med sin premiumsatsning. Då kostade det digitala erbjudandet 99 kronor per månad. Nu när jag kollar in får jag ett ”hösterbjudande” på 49 konor i månaden.

Läs hela inlägget i Unn Edbergs blogg hos Dagens Media här. 


Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.