Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Nytt år, ny betalmodell?

Publicerad: 17 Januari 2020, 06:49

Nytt år brukar innebära tid för reflektion. Kanske är det också dags att byta betalmodell? Jonas Åström, som driver Paid-content bloggen på Dagens Media, redogör för ett antal olika alternativ.

Det finns ett antal olika betalmodeller att tillgå. Vilken som kan passa vilket mediehus beror på mognadsgraden inom paid content och digitala prenumerationsaffärer, skriver Jonas Åström i ett blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

I mediebranschen har det på kort tid blivit standard med en specifik betalmodell för nästan alla typer av innehåll: Ta del av begränsat innehåll gratis och betala sedan en månatlig summa om du vill ha tillgång till hela produkten. Dvs, en freemium-modell med månadsprenumeration.

Denna modell kan verka solklar i dag, men låt oss påminnas om att den är ett relativt nytt påfund. Kommer den att vara lika härskande i framtiden som den är i dag? Kan man skaffa flera betalande användare och öka totala intäkter genom att komplettera med andra modeller?

Läs hela Jonas Åströms blogg inlägg här.

Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.