Få hela storyn
Starta din prenumeration
Blogg
Publicerad: 20 Januari 2020, 08:35
De svenska mediehusen brottas med stora utmaningar och även om det finns exempel på framgångsrika kringaffärer är de begränsade. Så hur ska man navigera i detta mörker? Det undrar Dagens Medias bloggare Unn Edberg och redogör för vad som talar för att det ändå kan gå.
Ämnen i artikeln:
Unn EdbergDet har varit svårt att skriva den här bloggposten. Den kommer att handla om branschångesten, min och andras. Men i slutet – om du orkar till dess – kommer några försiktigt positiva rader.
Jag brinner för journalistiken och har ägnat många år åt att bevaka och skriva om olika affärsmöjligheter som kan hjälpa medierna att klara den digitala transformationen och vara relevant i en ny tid. Jag har lyft exempel och spridit tips från de som har lyckats. Jag vill göra vad jag kan när det gäller att skapa nätverk och sprida kunskap.
Samtidigt har jag blivit allt mer medveten om att det som ser ut som framgångar ofta är begränsade sådana. Någon har lyckats med event, någon annan med native, en tredje med en smart tjänst. Men ingen svensk medieaktör har ännu lyckats ersätta de vikande pappersintäkterna med digitala intäkter mer än på marginalen. Även de framgångsrika dagstidningarna får fortfarande en stor del av intäkterna från en krympande pappersaffär.
Ämnen i artikeln:
Unn Edberg