Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Lär av Slate för att lyckas ta betalt av podcast-lyssnarna

Publicerad: 20 April 2020, 06:10

Potentialen är gigantisk när det kommer till poddar, skriver Unn Edberg.

Många mediehus satsar på poddar och hittills har pengarna framför allt kommit från sponsorer. Funderar du på att börja ta betalt? Titta på exemplet Slate, skriver Dagens Medias bloggare Unn Edberg.


Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Vissa startar visserligen poddar för att nå en ny publik som på sikt kan konverteras till prenumeranter, men att ta betalt från konsumenterna för själva podden är hittills ovanligt. Ett skäl är att prenumerationsmodeller fungerar dåligt eller inte alls i de många appar där poddar konsumeras. Men kanske håller det på att vända.

Potentialen är gigantisk. Kanske är det därför som årets ”Innovation in media”– rapport från Fipp ägnar ett helt avsnitt åt möjligheten att tjäna pengar på poddar. I USA har andelen som lyssnar på poddar varje månad ökat från 26 till 32 procent på bara ett år enligt Edison Research study från 2019.

Läs hela Unn Edbergs blogginlägg här.

Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.