Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Blogg

"Journalistiken måste förändras för att överleva"

Social Industies vd Emma Blom tycker att journalistiken behöver förändras rejält.

Foto: Janne Næss

Social Industies vd Emma Blom tycker att journalistiken måste bada stålbad och komma ut på andra sidan i ny skepnad.


Publicerad 2018-11-13 13:43

Ämnen i artikeln:

Emma Blom

Dela artikeln:

Dagens Medias bloggare Emma Blom, som till vardags är vd på Social Industries, tycker att journalistiken lider av ett rejält behov av förändring, och kallar den för ett "Dantes inferno".

 Å ena sidan pågår ett ett klick- och algoritmkrig över mestadels trivialiteter, och å andra sidan finns en kvalitetsjournalistik med vettiga analyser - men till 90 procent bakom betalvägg.

"Man har allt att vinna på att ständigt UTMANA sig själv. Skulle man då som en tankelek kunna tänka att tryckta tidningar är lite som att printa CD-skivor 2018? Betalvägg är lite som att man skulle köpa ett inlogg för 89 kr hos alla artisters egna hemsidor, inte en som spelar alla artister? Nej? Ok."

Läs hela Emma Bloms inlägg här.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.