Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Blogg

Jonas Åström: ”Så kan mediehusen få sin digitala prenumerationsaffär att växa”

Publicerad: 28 September 2020, 08:50

Jonas Åström ger sina bästa tips för hur man som organisation kan ta sig förbi sin konkurrenter.

Trots att mediehusen hela tiden springer snabbare står man ungefär kvar på samma plats som förut. Hur kan mediehusen agera för att få sin digitala prenumerationsaffär att växa? Den frågan försöker Dagens Medias bloggare Jonas Åström besvara.


Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Många digitala prenumerationsaffärer börjar nå den punkt där de har svårt att upprätthålla samma tillväxt de drivit de senaste åren. Detta beror på en mängd faktorer, såsom att mognadsgraden hos produkterna och marknaden har ökat kraftigt på kort tid. Detta gör att deras volymer börjar stagnera eller till och med falla.

Inom exempelvis nyhetsmedia i Sverige är detta extra tydligt. Alla aktörer springer ungefär lika snabbt eftersom: 

1. Marknaden är liten och alla tittar på varandra.
2. Marknaden är konsoliderad (läs Bonnier och Schibsted) vilket betyder att deras respektive titlar utvecklas på liknande sätt.
3. Det finns ett antal globala aktörer (läs NYT och WaPo) som alla tittar på och inspireras av.

Implikationen blir att alla göra ungefär samma saker för att utveckla sin affär och att därmed springer jämte varandra.

Så, hur kan man som organisation ta sig förbi sina konkurrenter?

Läs hela Jonas Åströms blogginlägg här.

Ämnen i artikeln:

Jonas Åström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.