Få hela storyn
Starta din prenumeration
Blogg
Publicerad: 8 Juli 2020, 11:06
”Även om det är bra för konsumenter med integritetsskydd kommer de nya aviseringarna att vara skadlig för dem som förlitar sig på en annonsdriven affärsmodell”, skriver Charlotte Thür.
Foto: Janne Næss
Apple gör förändringar som påverkar intäktsgenerering från app-annonser. Konsumenter får större kontroll, men det blir svårare att göra apparna tillgängliga gratis, skriver IAB:s vd Charlotte Thür.
”Apple lyfter funktionen Limit Ad Tracking (LAT) från där den för närvarande ligger dold i telefonens inställningsmeny till att tydliggöra den vid användningstillfället, vilket sannolikt kommer att leda till att fler använder den. Även om det är bra för konsumenter med integritetsskydd kommer de nya aviseringarna att vara skadlig för utvecklare som förlitar sig på en annonsdriven affärsmodell och kommer att begränsa räckvidden och skalbarheten för annonsörer”, skriver Charlotte Thür.
Läs hela inlägget på IAB-Bloggen, där Charlotte Thür bland annat beskriver hur IAB kommer att arbeta med att hitta nya sätt att skapa relevant och riktad annonsering.